این جلسه در تاریخ ۴ خرداد ۱۳۹۶ برگزار گردید.
در این ارائه بیشتر به مباحث رفع مشکلات و راه اندازی سنگ شکن برگشتی فاز ۱ پرداخته شد. در انتهای این ارائه، بنا بر ضروری بودن رفع مشکل ته نشینی مواد درون مخزن خوراک هیدروسیکلون های فاز ۲، این مبحث نیز مورد بررسی قرار گرفت و پیشنهادهایی جهت رفع آن ارائه گردید.
استفاده از سنگشکن برای خرد کردن بار برگشتی در مدارهای خردایش، امری متداول است. به این صورت که غالب کارخانه های جدید، دارای چنین بخشی از ابتدا خواهند بود. برای کارخانه هایی که از قبل طراحی شده نیز سعی شده است که برای خردایش مواد برگشتی، این سنگ شکن جانمایی شود.
از مهم ترین مزایای سنگ شکن مواد برگشتی؛ علاوه بر خردایش و ایجاد ریزترک در بار برگشتی، می توان به امکان افزودن ۲/۵(دو و نیم) تن بار تازه به آسیای نیمهخودشکن به ازای خرد کردن یک تن بار برگشتی در سنگشکن اشاره کرد. این کار باعث بهبود تناژ تولیدی خواهد شد. در صورتی که امکان افزودن خوراک تازه به آسیا فراهم نباشد؛ می توان از این سنگشکن جهت بهبود اندازه خوراک فلوتاسیون بهره برد.
در مدار آسیاکنی فاز ۱ مجتمع مس سرچشمه، برای خردایش مواد با ابعاد بحرانی (مواد برگشتی) از یک سنگشکن مخروطی با مشخصات زیر استفاده می شود:
شکل ۱: معرفی سنگشکن مواد برگشتی فاز ۱ مجتمع مس سرچشمه
به دلیل مشکلات به وجود آمده در طی زمان، امکان استفاده از این سنگشکن فراهم نبود. با اقدامات و پیگیریهای صورت گرفته، این مشکلات که در زیر به آن اشاره شده است رفع گردید و سنگ شکن راهاندازی شد.
شکل ۲: رفع مشکلات سنگشکن برگشتی فاز ۱
استفاده مداوم از سنگشکن مواد برگشتی فاز ۱ مستلزم موارد زیر است:
۱- انتقال مواد برگشتی تغلیظ ۱ به مسیر مواد برگشتی فاز ۱
۲- بررسی و رفع مشکل مکش پمپهای خوراک هیدروسیکلونهای فاز ۱
۳- تامین نیروی اختصاصی برای راهبری سنگشکن
مواد عبوری از روزنه های سرند لرزان جلوی آسیای نیمه خودشکن فاز ۲ مجتمع مس سرچشمه، با هدف پمپاژ به سمت خوشه های هیدروسیکلون، وارد یک مخزن می گردد. شماتیک این مخزن در شکل ۳ آورده شده است.
شکل ۳: شماتیک مخزن خوراک هیدروسیکلون های فاز ۲
به دلیل طراحی نادرست این مخزن و عدم وجود شیب کافی جهت تخلیه بار جلوی پمپ های مربوطه، مواد در زمان کوتاهی در این مخزن ته نشین میشود و حدود ۳۰ درصد حجم مخزن را میپوشانند. در شکل ۴ ته نشین شدن مواد درون مخزن به خوبی مشخص است.
شکل ۴: ته نشین شدن مواد درون مخزن خوراک هیدروسیکلون های فاز ۲
با هدف رفع این مشکل، چیشنهاد گردید که در مرحله اول، درون مخزن شیبی مناسب جهت ریزش بار جلوی پمپ ها ایجاد شود. در صورتی که این کار مشکل را برطرف نکند، پیشنهاد می شود که مسیر خروجی از مخزن یکی شود و در بیرون به دو راهی تبدیل شود تا با مشکل گرفتگی مسیر پمپ آماده به کار مواجه نباشیم.
با تشکر
جهاندیده