این جلسه روز پنجشنبه به مورخ ۱ مهر ۱۴۰۰ برگزار شد و روند تعویص آستر آسیاهای نیمه خودشکن ، نقاط قوت و ضعف بررسی گردید.
تعویض آستر آسیای نیمه خودشکن فاز ۱
در ابتدا کلیاتی در خصوص آسترهای آسیای نیمه خودشکن فاز ۱ بیان شد که شامل تعداد هر آستر، موقعیت آنها و… بود. این آسترها در شکل ۱ مشاهده میشوند. آسترهایی که در آسیای نیمه خودشکن فاز ۱ تعویض شدند شامل آستر جداره،آستر بیرونی سر ورودی، آستر میانی سر خروجی، شبکه و بالابر پالپ بودند.کل زمان تعویض آستر این آسیا برابر ۲۱۸ ساعت بود.
در ادامه وضعیت کارکرد آسترها بررسی شد که طبق آن زمان عملیاتی و تناژ کلی این دوره با دوره قبل مقایسه شد که نشان داد که متوسط تناژ در دوره قبل برابر ۸۸۹ تن بر ساعت و در این دوره براب ۸۶۰ تن بر ساعت بود. یکی از تغییراتی که در این دوره نسبت به دورههای قبل ایجاد شد افزایش ۲ سانتیمتری ارتفاع بالابر آستر جداره بود که به منظور افزایش عمر آسترها از ۲۰ به ۲۲ سانتیمتر افزایش پیدا کرد.
مشکلات تعویض آستر آسیای نیمه خودشکن فاز ۱
از جمله مشکلاتی که در تعویض آستر این دوره وجود داشت و سبب هدررفت زمان زیادی شد جدا کردن سخت آسترهای گوشه بود که چه با ضربه دیلم و چه با جوش دادن مهره و بستن سیم بکسل به آن و کشیدن آن توسط جابجاکننده آستر باز هم زمان زیادی در این خصوص تلف شد. به همین منظور پرسنل مجبور شدند تا همراه با جدا کردن آسترهای جداره اقدام به جدا کردن شبکه و بالابرهای پالپ نیز بکنند تا بتوانند آستر گوشه را جدا نمایند.
یکی دیگر از مشکلات موجود در این تعویض آستر، نامناسب بودن ابعاد بالابرهای پالپ بود که ناشی از طراحی نامناسب قالب لاستیک آن توسط شرکت سازنده بود که باعث ایجاد زائدههای لاستیکی در اطراف بالابرهای پالپ شده بود. به همین دلیل نیروهای شرکت سازنده در محل حاضر شده و اقدام به برش قسمتهای اضافی لاستیک کردند. این مشکل در تعویض آستر زمستان ۹۶ و ۹۹ نیز وجود داشت که سبب شد تا پرسنل در زمستان ۹۹ فقط تعدادی از بالابرهای پالپ را تعویض کنند؛ زیرا این کار وقتگیر بود.
مشکل بعدی نیز بیرون آمدن پرکنندههای گوشهی آسیا بود؛ این پرکنندهها قطعاتی هستند که در پشت بالابرهای پالپ قرار میگیرند. مشاهده شد که این پرکنندهها چند میلیمتر بیرون آمدهاند که سبب میشد تا بالابر پالپ به خوبی جا نرود. جا نرفتن درست بالابرهای پالپ باعث شد تا سوراخهای شبکه ،بالابر پالپ و بدنه آسیا همراستا نشوند. در نتیجه زمان تعویض شبکه نیز بیشتر شد. به همین منظور پیچهایی با ضخامت کمتر ساخته شد تا راحتتر به درون سوراخها بروند؛ یکی از مسائلی که باید در این خصوص مورد توجه قرارگیرد این است که ساخت هریک از این پیچها حدود یک ساعت زمان نیاز دارد.
وضعیت نصب شبکههای خروجی آسیای نیمه خودشکن فاز ۱
دو نوع شبکه در آسیا که در تعمیرات سالانه نصب شدند نوع معمولی و خزینهای میباشد.مطابق آن، نحوه گرفتگی شبکهها در ساعات کارکرد مختلف به این صورت میباشد که در ابتدای ساعات کارکرد به دلیل لهیدگی روزنهها که ناشی از برخورد بار و گلوله با آن میباشد سطح باز شبکه کاهش یافته و در نتیجه گرفتگی زیاد میشود. در ادامه هر چه ساعت کارکرد بیشتر میشود، به دلیل سایش فواصل بین روزنهها و باریک شدن آنها سطح باز افزایش و گرفتگی کم میشود. در این تعویض آستر از دو نوع شبکه معمولی و خزینهای استفاده شد که از طرح خزینهای طبق بررسیهایی که روی آن شده بود این نتیجه حاصل شد که میزان گرفتگی روزنهای آن نسبت به شبکه معمولی بیشتر میباشد. اما به دلیل این که این طرح در گذشته سفارش داده شده بود و در انبار موجود بود تعداد ۱۰ عدد از شبکههای نصب شده از نوع خزینهای و ما بقی از نوع معمولی بودند (به ازای هر دو شبکه معمولی یک شبکه خزینهای نصب شد). در شکل زیر وضعیت نصب شبکههای معمولی و خزینهای مشاهده میشود.
برای تعویض آستر بیرونی سر ورودی از طرح قدیم استفاده شد. از آنجایی که در طرح قدیم قلاب آستر مطابق جابجاکننده آستر طرح قدیم طراحی شده بود برای جابجایی آنها نیاز به جوش دادن دو مهره روی کوهان بوده که همین امر سبب افزایش زمان تعویض آستر شد.
نقاط قوت تعویض آستر آسیای فاز ۱
اما از نقاط قوت تعویض آستر تیر ۱۴۰۰ میتوان به رفع مشکل موتور دور کند آسیا اشاره کرد. در دورهی قبلی چندین بار موتور دور کند آسیا با خرابی مواجه شد که سبب تاخیر ۱۵ ساعته در تعویض آستر شد و در نهایت از موتور دور کند آسیای گلولهای استفاده شده بود؛ اما در این تعویض آستر این مشکل دیده نشد.
از جمله نکات مثبت دیگر میتوان به چسباندن لاستیک پشت آسترهای جداره قبل از شروع فرآیند تعویض آستر اشاره کرد و در کنار آن لیست قطعات و تجهیزات مورد نیاز تهیه گردید همچنین به منظور آمادگی در کار، مدتی قبل از تعمیرات سالیانه جلساتی با مسئولان عملیات، تعمیرات و دفتر فنی برگزار شد تا موارد مهم بررسی شود. در شکل زیر نمایی از چسباندن لاستیکهای پشت آستر مشاهده میشود.
اصلاح طرح آسترهای سر ورودی آسیای نیمه خودشکن فاز ۱
در طول عمر آسترها، طی هر توقفی که صورت میگیرد وضعیت آسترها و روند سایش آنها بررسی میشود. طبق بررسیهای قبلی که از آسترهای سر ورودی شده بود مشخص شد تنها ۲۰ سانتیمتر انتهایی آن دچار سایش شده و مابقی سالم هستند. به همین منظور طرحی ارائه شد که طبق آن، این فاصله به آستر بیرونی سر ورودی اضافه شود تا از تعویض آسترهای میانی سر ورودی بینیاز شویم که در نتیجه این کار بالابری آستر عنوان شده نیز حذف شد. همچنین به دلیل اینکه از آستر بیرونی سر ورودی ۴۰ سانتیمتر ابتدایی و انتهایی آن مورد سایش قرار نمیگرفت از ارتفاع بالابری در فواصل گفته شده کم شد. شکل زیر نمایی از طرح جدید آسترهای میانی و بیرونی سرورودی میباشد.
همانطور که در شکل زیر معلوم می باشد از طرح جدید آسترهای سر ورودی یک نمونه در تعویض آستر تیرماه نصب شد تا عملکرد آن ارزیابی شود.
اصلاح طرح آسترهای میانی سرخروجی آسیای نیمه خودشکن فاز ۱
مطابق همان کاری که برای آسترهای سر ورودی صورت گرفت روی آسترهای سر خروجی نیز انجام شد. با این طرح وزن کلی سر خروجی حدود ۲۵۰۰ کیلوگرم کاهش مییابد.شکل زیر نمایی از طرح جدید آسترهای میانی سر خروجی میباشد.
تعویض آستر آسیای نیمه خودشکن فاز ۲
در این فاز مطابق فاز ۱، متوسط تناژ این دوره با دوره قبل مقایسه شد که میانگین تناژ از ۷۵۹ در دوره قبل به ۷۸۸ تنبر ساعت در این دوره رسید.
در آسیای نیمه خودشکن فاز ۲، آسترهای جداره، بیرونی سر ورودی و شبکه تعویض شدند. تعداد آسترهای جداره این آسیا برابر ۹۶ عدد در ۴۸ ردیف دوتایی میباشد. ارتفاع بالابر آسترهای نصب شده ۱۹۰ میلیمتر و زاویه رهایی آن برابر ۳۰ درجه میباشد. مدت زمان تعویض آسترهای جداره ۷۶ ساعت به طول انجامید.
در خصوص شبکهها، تعداد ۲۸ شبکه بهطور کامل تعویض شدند که ۱۸ عدد از آنها از نوع خزینهای و مابقی از نوع معمولی بودند. علت اینکه از شبکه خزینهای استفاده بیشتری شد، کمبود شبکه معمولی در انبار بود. مدت زمان تعویض شبکهها نیز ۳۶ ساعت بود. تعویض آسترهای بیرونی سر ورودی نیز ۲۹ ساعت به طول انجامید که طی آن همهی ۲۸ آستر این قسمت تعویض شدند.
مشکلات تعویض آستر آسیای نیمه خودشکن فاز ۲
یکی از مشکلات، عدم نصب به موقع داربست برای تعویض آسترهای سر ورودی و خروجی بود. عملکرد نامناسب پیمانکار در این قسمت یکی از دلایل عمده این مشکل بود.
مشکل اساسی دیگر که در فاز ۱ و فاز ۲ وجود داشت، خرابی مداوم آچارهای بادی بود. مشکل آچارهای بادی سبب شد تا پرسنل بسیاری از پیچها را با سیم برش ببرند که متوسط زمان برش هر پیچ حدود ۴۵ دقیقه بود و زمان زیادی به این دلیل تلف شد.
مشکل مشترک دیگر هر دو فاز عدم روشنایی کافی در داخل آسیا بود که کار پرسنل را برای جدا کردن و نصب آسترها به شدت با مشکل روبرو کرد. نبود جرثقیل سقفی در خیلی از زمانها به دلیل تعمیرات سایر بخشها یکی دیگر از دلایل افزایش زمان تعویض آستر این فاز بود که حدود ۱۳ ساعت از زمان به همین علت به هدر رفت. به همین جهت پیشنهاد شده تا در اطراف آسیا جرثقیل سقفی نصب شود تا از بروز این مشکل جلوگیری شود.
نقطه قوت تعویض آستر آسیای نیمه خودشکن فاز ۲
یکی از طرحهای که برای آسیای نیمه خودشکن فاز ۲ اجرا شد اصلاح طرح شوت ورودی میباشد. در گذشته برای حرکت شوت به جلو یا عقب از وینچ استفاده میشدکه تصویر آن در زیر مشخص است. وینچ دارای سیم بکسلی است که به شوت متصل شده و توسط نیروی هوای فشرده شوت را جابجا میکند. از مشکلات اصلی آن میتوان به پارگی سیم بکسل، خرابی وینچ به دلیل رطوبت و جا زدن سخت شوت ورودی هنگام اتمام کار اشاره کرد. در طرح جدید، موتوری در داخل شوت تعبیه شده که با زنجیر به چهارچرخ شوت متصل است و توسط نیروی برق و به صورت کنترلی جابجا میشود.
اصلاح طرح آسترهای میانی سر خروجی آسیای نیمه خودشکن فاز ۲
مطابق طرحی که برای آسیای نیمه خودشکن فاز ۱ ارائه شد همین طرح برای سر خروجی آسیای فاز ۲ نیز پیشنهاد شد که طبق بررسیها در این طرح شاهد کاهش وزن ۱۰۰۰ کیلوگرمی سر خروجی آسیا خواهیم بود.
بررسی وضعیت خوردگی بالابرهای پالپ فاز ۱ و ۲ و اصلاح طرح آن
طبق مشاهدات و بررسیهای انجام شده از بالابرهای پالپ آسیاهای فاز ۱ و۲ عمده خوردگی و سایش در قسمت گوشهی بالابر پالپ بوده است. به همین منظور جهت تقویت گوشههای بالابر پالپ و خروج بهتر مواد از آسیا طرحی ارائه شد که قسمت انتهایی وگوشهدار بالابر پالپ به صورت انحنا دار طراحی شدند. شکل زیر نمایی از طرح جدید بالابرهای پالپ میباشد.