ارایه ی روابطی که بتواند تخمین صحیحی از میزان انرژی مورد نیاز برای آسیاکنی را به دست دهد، همواره مورد توجه طراحان، سازندگان و کارکنان کارخانه ها بوده است. به همین دلیل روابط مختلفی توسط محققان ارائه شده است. به علاوه، بیشتر سازندگان دارای روابط مخصوص به خود برای محاسبه توان مورد نیاز هستند. روابط مورد استفاده توسط طراحان که ساده تر هستند، معمولاً حداکثر توان را با توجه به میزان پرشدگی و سرعت دوران آسیا محاسبه می کنند. از سوی دیگر روابط ارایه شده توسط محققان، که پیچیده تر است، شامل اندازه گیری مقدار متغیرهایی است که دسترسی به مقدار صحیح آن ها بسیار مشکل و یا اساساً با توجه به شرایط عملیاتی، غیرممکن است. لذا تلاش های انجام شده در سال های اخیر، در راستای ارایه مدل هایی بوده است که علاوه بر سادگی، بتواند به طور صحیحی توان مصرفی در آسیاها را پیش بینی کند.
در این پژوهش سعی بر آن شده است که با استفاده از عکس برداری از آسیای آزمایشگاهی که یک سمت آن شفاف می باشد و قابلیت دیدن شکل بار وجود دارد، با استفاده از نرم افزار آنالیز تصویر imagej تخمین صحیحی از درصد مواد در پرواز و همچنین سطح بار مؤثر در آسیا در سرعت و پرشدگی های مختلف بدست آید که با استفاده از این سطح بتوان جرم مواد را در آسیا بدست آورد و با استفاده از آن، گشتاور تخمین زده شود.
همچنین با استفاده از نرم افزارMB-Ruler موقعیت بار در آسیا بدست آمد و در نهایت با استفاده از نرم افزار solidworks و با استفاده از داده های بدست آمده طبق نرم افزار MB-Ruler موقعیت مرکز جرم بار بدست آمد و در نهایت طول بازوی گشتاور مورد محاسبه قرار گرفت.
در نهایت سعی بر آن است که با استفاده از اطلاعات فوق، سهم هر کدام از وزن مواد و طول بازوی گشتاور، برای تحلیل روند تغییرات گشتاور برای سرعت های مختلف آسیا، بدست آید.
مهندس سعید رحمانی، کلیه این مطالب را در پنجشنبه مصادف با یکم اسفند ماه ۱۳۹۲، در حضور کلیه اعضا، در محل مرکز تحقیقات ارائه فرمودند.