در این جلسه که مورخ ۲۹ دی ۱۴۰۱ برگزار گردید به بررسی روند تعویض آستر آسیای نیمه خودشکن فاز۱ مجتمع مسسرچشمه و نقاط ضعف و قوت آن پرداخته شد.
زمان تعویض آستر در این دوره و دوره قبلی به ترتیب برابر ۱۲۴ و ۱۵۶ ساعت بود.
تعویض آستر آسیای نیمه خودشکن فاز۱
در ابتدا آسترهای آسیای نیمه خودشکن فاز۱ مورد بررسی قرار گرفت که شامل: ۱۵ ردیف آستر داخلی(Inner)، ۱۵ ردیف آستر میانی(Middle) و ۳۰ ردیف آستر خروجی(Outer) در سرورودی و۴۰ ردیف آستر دوتایی بدنه(Shell) در مجموع ۸۰ ردیف آستر در قسمت جداره و همچنین ۳۰ شبکه خروجی(Grate)، ۱۵ آسترمیانی(Middle) و ۱۰ کلهگاوی(Bull Nose) میباشند(شکل۱).
شکل۱: آسترهای آسیای نیمه خودشکن
تعویض آسترهای بدنه (shell)
در فرآیند تعویض آستر، اولین آسترهایی که تعویض میشوند آسترهای بدنه (Shell) هستند. آسترهای بدنه شامل ۴۰ ردیف دوتایی آستر با ارتفاع بالابری۲۰ سانتیمتر و زاویه رهایی ۳۰ درجه است. این آسترها از دونوع سهپیچ و چهارپیچ تشکیل شدهاند (شکل۲). در آسیای نیمهخودشکن فاز۱ برای کاهش تعداد آسترها از ۶۰ ردیف به ۴۰ ردیف، آسترهای ۴ پیج طراحی شدند. مدت زمان تعویض این آسترها و ۳ آستر گوشه (آستری که بین آسترهای جداره و آسترهای بیرونی سر ورودی و سرخروجی قرار میگیرد ) در این دوره ۵۷ ساعت بود.
شکل۲: آسترهای بدنه آسیای نیمه خودشکن فاز۱
روند سایش آسترهای بدنه (Shell) طی ساعات کارکرد مختلف
در توقفات کوتاهی که آسیا در طول کارکرد آسترها دارد، با بررسی آسترهای آسیا در این توقفات، سایش آسترها در طول کارکرد آنها، مطابق شکل۳ به دست میآید. میزان سایش آسترها در این دوره با دورههای دیگر مقایسه شده است.
شکل۳: جدول میزان سایش آسترها در دوره های مختلف
تعویض آسترهای بیرونی (Outer) سر ورودی
در این دوره تمامی آسترهای بیرونی (Outer) سر ورودی شامل۳۰ عدد آستر تعویض شدند(شکل۴). مدت زمان تعویض این آسترها در این دوره ۱۶ ساعت و در دوره قبل ۲۰ ساعت بود.
شکل۴: آسترهای بیرونی سر ورودی
تعویض شبکههایخروجی(Grate)
تمامی شبکههایخروجی(Grate) شامل ۳۰ عدد، به صورت ترکیبی (۲۳ شبکه معمولی و ۷ شبکه خزینهای) تعویض شدند. شبکههای خزینهای که دارای یک برجستگی بین روزنههای شبکهها هستند(شکل۵). در ابتدا توسط شرکت سازنده به منظور گرفتگی کمتر طراحی شدند؛ اما پس از استفاده از این شبکهها مشخص شد گرفتگی آنها بسیار بیشتر از شبکههای معمولی است و این شبکهها عملا کارآیی ندارند. به دلیل وجود این شبکهها در انبار، به صورت ترکیبی از این شبکهها استفاده میشود. طی بررسیهای انجام شده مشخص شد تعداد ۶ شبکه خزینهای دیگر در انبار باقی مانده است.
شکل۵: شبکههای معمولی و خزینهای
هنگام نصب شبکههای خروجی فاصله کمی بین شبکهها وجود دارد. به دلیل فشار زیاد بار خروجی و برخوردهای متعدد بار و گلوله به شبکهها این فاصلهها کم میشوند و باعث ایجاد فاصله زیاد بین شبکهها از مکانهای دیگر میشوند (شکل۶).
شکل ۶: فاصله افتادن بین شبکهها
برای رفع این مشکل، آسترهایی با عرض بیشتر طراحی شدند (از ۲۰ تا ۸۰ میلیمتر بیشتر) تا این فاصله را پر کنند. در این دوره ۱ عدد از این آسترها در مکانهای مورد نیاز نصب شدند(شکل۷). در مجموع تعویض این شبکهها ۴۴ ساعت طول کشید.
شکل۷: آستر با عرض بیشتر نصب شده در این دوره
نکات مثبت تعویض آستر این دوره
- ارتباط رادیویی در داخل و خارج آسیا
یکی از مشکلاتی که در دورههای قبل وجود داشت وبا عث مشکلات زیادی میشد عدم ارتباط رادیویی بین نیروهای تعویض آستر بود که علاوه بر نیاز به فریاد زدن احتمال به وجود آمدن خسارت در اثر حرکت دور کند آسیا وجود داشت. همانطور که در شکل ۸ مشاهده میشود در این دوره با استفاده از ارتباط رادیویی از مشکلات احتمالی جلوگیری و کار آسانتر شد.
شکل۸: ارتباط رادیویی در داخل و خارج آسیا
- استفاده از جرثقیل اطراف آسیا
بهترین نکته مثبت تعویض آستر این دوره استفاده از جرثقیل مخصوص خود آسیا بود(شکل۹).
شکل۹: استفاده از جرثقیل مخصوص آسیا
در دورههای قبل به دلیل تعمییرات در بخشهای دیگر جرثقیل سقفی به بخشهای دیگر میرفت و فرآیند تعویض آستر را مختل میکرد. در این دوره مشکلات ذکر شده وجود نداشت و علاوه بر آن همانطور که در شکل ۱۰ مشاهده میکنید با استفاده همزمان از جرثقیل سقفی و جرثقیل خود آسیا، آچارکشی پیچها با سرعت بیشتر انجام شد.
شکل۱۰: استفاده همزمان از دو جرثقیل
- نصب به موقع داربستهای اطراف آسیا
برای فرآیند تعویض آستر، نصب داربست در اطراف آسیا (۱نقطه در فاز۱) نیاز است. در دورههای گذشته عدم نصب به موقع این داربستها باعث اتلاف وقت ۳ تا ۴ ساعته میشد. در این دوره با نصب زودهنگام این داریستها از اتلاف وقت جلوگیری شد (شکل۱۱).
شکل۱۱: نصب داربست
- استفاده از محافظ لوله روانکاری
در تعویض آستر دوره گذشته عدم استفاده به موقع از محافظ لوله روانکاری آسیا باعث شکستگی لوله و اتلاف وقت۲ ساعته شد. در این دوره با نصب به موقع آن از این اتلاف وقت جلوگیری شد(شکل۱۲).
شکل۱۲:استفاده از محافظ
نقاط ضعف این دوره
- تعمیرات لولههای آب ورودی به آسیا همزمان با تعویض آستر
به دلیل پوسیدگی لولههای آب ورودی آسیا، این لولهها نیاز به تعمیر داشتند. اما تعمیر هم زمان این لولهها با تعویض آستر باعث اخلال در فرآیند تعویض آستر(شکل۱۳) و همچنین گیر کردن گاری حمل آستر دستگاه شد، این موارد باعث اتلاف وقت در فرآیند تعویض آستر شدند.
شکل۱۳: تعمیرات لوله آب ورودی آسیا
- عدم نصب لاستیک پشت آستر
بدنه آسیای نیمه خودشکن فاز۱ بر خلاف آسیای نیمه خودشکن فاز۲ پخت لاستیک نشده است. بنابراین برای محافظت از بدنه آسیا یک لایه لاستیکی بین آسترها و بدنه آسیا قرار میگیرد. در دورههای قبلی این لاستیک پشت آسترها چسبانده میشد. اما به دلیل تعویض آستر آسیای نیمه خودشکن فاز۱ زودتر از زمان برنامه ریزی شده این لاستیکها پشت آسترها نصب نشده بودند و همانطور که درشکل۱۴ مشخص است تعویض آستر را با مشکل مواجه میکردند.
شکل۱۴: نگه داشتن لاستیک بین آستر و بدنه با دست
- مشکلات دور کند (اینچینگ) آسیای نیمه خودشکن
از جمله مشکلات دور کند آسیای نیمه خودشکن میتوان به قطعی برق آن اشاره کرد که باعث اتلاف وقت در روند تعویض آستر شد. مشکل دیگر دور کند آسیا در این دوره آزاد کردن اینچ آسیا بود که در صورت زاویه دار بودن بار داخل آسیا باعث لنگر انداختن آسیا و خسارت های جانی و مالی میشود(شکل ۱۵).
شکل ۱۵: مشکلات اینچینگ (دورکند) آسیای نیمهخودشکن