مشکل اصلی در این مدار، نوسان در فشار هیدروسیکلون ها میباشد.
به طورکلی نوسان در فشار هیدروسیکلون ها نتایج زیر را در پی دارد:
- اختلال در جدایش
- نوسان در حجم بار در گردش آسیای ثانویه
(بیش آسیا کنی: افزایش تولید ذرات نرمه در آسیا و جذب مواد شیمیایی،کاهش ظرفیت آسیاکنی و …
کم آسیا کنی: درشت شدن سرریز سیکلون ها و کاهش کارایی سلول های پرعیار کنی ثانویه)
- نوسان در درصد جامد ورودی به آسیا
- نوسان در میزان سرریز سیکلون ها و در نتیجه بار ورودی به پرعیارکنی ثانویه و کاهش کارایی آن ها
مهمترین عامل نوسان در مدار، عملکرد پمپ های مجموع میباشد.
مهمترین نکته یافت شده کاهش بار ورودی به مدار آسیای ثانویه از ۱۶۱ تن بر ساعت (طرح) به ۶۵ تن یر ساعت (شرایط فعلی) و خارج شدن یک آسیای ثانویه از مدار میباشد.
نکات مهم در راهبری مدار آسیای ثانویه
- برای یک فاز با تناژ ۹۰۰ تن برساعت، ۲ هیدروسیکلون ثانویه کمترین نوسان فشار را به همراه دارد.
- تنظیم دقیق درصد جامد ورودی به هیدروسیکلون توسط شیرهای آب پمپ مجموع و آب مخزن هیدروسیکلون
- بهتر است همواره فقط یک آسیای ثانویه در حال کار باشد.
- وقتی که کارخانه با یک فاز کار میکند، فقط یک پمپ مجموع باید در مدار قرار گیرد.
پیشنهادها
راههای جلوگیری از هواکشیدن پمپهای مجموع
۱- تعویض پولی پمپهای مجموع برای کاهش دبی خروجی
۲- نصب Frequency Convertor برای تنظیم دور موتور
۳- برگشت مجدد بخشی از خروجی پمپ به ورودی آن
راههای جلوگیری از نوسان فشار هیدروسیکلون ثانویه
۱- تنظیم دقیق PID کنترل سطح مخزن خوراک سیکلون
۲- ایجاد حلقه کنترلی فشار و تعداد هیدروسیکلون برای فاز۱
۳- تصحیح مخزن خروجی پمپهای مجموع (مخزن۱) به مخزنی یکپارچه برای هر دو فاز
۴- خرید شیر نیزهای و Tifour (بالابر دستی) به تعداد کافی برای جابجایی شیرهای نیزهای
۵- ایجاد یک حوضچه بسته برای جلوگیری از خروج سرریز پمپهای مجموع به بیرون (باطله)