خطوط ۶،۵و۷ شرکت گل گهر سه خط موازی و مشابه، شامل آسیای گلوله ای با مشخصات معلوم است.
از عوامل موثر بر مسیر حرکت بار، ضخامت بالابر و زاویه رهایی می باشد. ضخامت بالابری رابطه مستقیم و زاویه رهایی رابطه معکوس با میزان بالابری بار داخل آسیا دارد. مسیر حرکت بار از مهمترین مواردی است که باید در طراحی آسترها به آن توجه کرد.
عمر آسترهای لاستیکی با توجه به شرکت سازنده و موقعیت آنها در طول آسیا متغییر است. بطور معمول عمر مفید آسترها ۱۵۰۰ الی ۳۵۰۰ ساعت است.
بررسی مقطع آستر سالم و ساییده شده جهت فهم نرخ سایش در عرض بالابر و کفشک است. این بررسی به ما در افزایش عمر این دو بخش کمک میکند.
استفاده از SOLIDWORKS جهت ترسیم نقشه سه بعدی
جهت بررسی اولیه نیاز به شبیه سازی مسیر حرکت بار با آسترهای فعلی است. این شبیه سازی اطلاعاتی در ارتباط با سهم مکانیزم های خردایش به ما داده و جهت مقایسه با طرح پیشنهادی مورد اتسفاده قرار میگیرد.
جهت بررسی وضعیت مسیر حرکت بار و گلوله در آخر عمر آسترهای مصرفی، شبیه سازی این آسترها نیز انجام شد. با توجه به مسیر حرکت گلوله، و تبدیل آبشاری بزرگ به آبشاری کوچک، سهم ضریه کاهش و سهم سایش افزایش یافته است.
جدای از بحث متالورژی و جنس آستر، از روش های افزایش عمرآستر افزایش ضخامت آنها است. افزایش ضخامت بالابری، افزایش بالابری گلوله را در پی دارد. افزایش بالابری گلوله ها برخورد مستقیم گلوله با آستر، گلوله با گلوله و کاهش کارایی خردایش را به دنبال دارد. در این صورت در اکثر موارد به سمت افزایش ضخامت بالابرها نمی روند و یا به مقداری محدودی افزایش ارتفاع میدهند.
کاهش ضخامت کفشک در سمت بالابر سبب سایش بالابر از نقاط پایین تر شده و گاها سایش تا رسیدن به ریل فلزی ادمه میابد. مقابله با این مورد نیز افزایش عمر آسترها را به دنبال خواهد داشت.
در نهایت با افزایش ارتفاع بالابر از ۱۶۰ به ۲۴۰ میلیمتر افزایش عمر بالابرها را شاهد خواهیم بود. جهت مقابله با افزایش بالابری بار در آسیا به جهت استفاده از بالابر ۲۴۰میلیمتری و سایش بالابر به دلیل سایش کفشک ها، طرح جدیدی از کفشک ها مورد بررسی قرار گرفت و نتایج مطلوبی را به دنبال داشتند.
نویسنده: محمدرضا مشکبار