پیش بینی توان لازم در انتخاب، کنترل و بهینه سازی عملکرد آسیاها نقش مهمی ایفا می کند. از این رو توان کشی یکی از عوامل مهم کنترلی در مدارهای آسیا کنی است. اغلب روابط ارایه شده برای محاسبه ی توان کشی، از طریق در نظر گرفتن گشتاور ایجاد شده توسط بار داخل آسیا بدست آمده است. در این تحقیق، تأثیر میزان پرشدگی، سرعت آسیا و شکل آستر بر توان کشی با در نظر گرفتن میزان مواد در پرواز و تغییر طول بازوی گشتاور در آسیای آزمایشگاهی به قطر یک متر مورد بررسی قرار گرفت. در این پژوهش، با استفاده از عکس برداری، میزان بار و درصد مواد در پرواز با آنالیز تصویری محاسبه شد و همچنین با استفاده از نرم افزار Solidworks© مرکز جرم بار و طول بازوی گشتاور تعیین گردید.
نتایج بررسی ها نشان داد با افزایش میزان پرشدگی، با توجه به افزایش ضخامت بار، طول بازوی گشتاور کمتر از پرشدگی های پایین می باشد و بیشینه ی بازوی گشتاور و در نتیجه میزان گشتاور، در سرعت های بالاتری اتفاق می افتد. مقایسه اعداد بی بعد شده تأثیر وزن و طول بازوی نشان داد، سهم بازوی گشتاور برای پرشدگی 15 درصد زمانی که سرعت 55 درصد است و برای پرشدگی 30 درصد زمانی که سرعت 70 درصد است، بالاتر است و در این سرعت ها بیشینه ی گشتاور مشاهده گردید. بررسی روند نوسان توان کشی و گشتاور نشان داد در محدوده ای از سرعت، به دلیل عدم تغییر زیاد شکل بار، میزان توان کشی تغییر زیادی نمی کند . تغییرات توان کشی برای آستر نو و آستر ساییده شده ی سرچشمه (5184 ساعت کارکرد) تعیین شد و مشخص گردید که آستر ساییده شده در تمامی سرعت های آسیا نسبت به آستر نو توان کشی بیشتری دارد. به عنوان مثال، برای 25 درصد پرشدگی و سرعت 70 درصد سرعت بحرانی، توان کشی آستر ساییده شده 10 درصد بیشتر از آستر نو بود.
مهندس سعید رحمانی، کلیه این مطالب را در پنجشنبه مصادف با بیست و دوم خرداد ماه 1393، در حضور کلیه اعضا، در محل مرکز تحقیقات ارائه فرمودند.