در این ارائه که در تاریخ ۳ بهمن ماه ۱۳۹۹ برگزار گردید عملکرد آسترهای دوره اخیر آسیاهای نیمه خودشکن فاز ۱ و ۲ و رویه تعویض آنها در دی ماه ۱۳۹۹ مورد بررسی قرار گرفت.
در ابتدا شکل کلی آسیای نیمه خود شکن فاز یک و نحوه ی قرار گیری آسترها در آن آورده شد که آسترهای سری قبل تغییری در ارتفاع و زاویه داده نشده بود و ارتفاع بالابری ۲۰ و زاویه ی ۳۰ درجه برای آن ها در نظر گرفته شده بود.
شکل ۱ : آسترهای آسیای نیمه خودشکن فاز ۱
در ادامه مقایسهای بین وضعیت آسترهای بدنهی آسیای نیمه خودشکن فاز یک در دوره قبل یعنی از بهمن ۹۸ تا تیر۹۹ و از تیر ۹۹ تا دی ۹۹ انجام گرفت که در شکلهای زیر زمان عملیاتی و تناژ کلی و متوسط هر دوره مشاهده میشود.
شکل ۲: وضعیت آسترهای بدنهی آسیای نیمه خودشکن فاز ۱
از طریق اسکنر سه بعدی در طول عمر آسترها وضعیت سایش آن ها اندازه گیری می شد و میزان سایش در طول آسیا و ساعت کارکرد های مختلف بدست می آمد. مقایسهی دیگری از نظر میزان سایش آسترها دورههای قبل و بعد صورت گرفته که طبق جدول زیر میزان سایش به ازای ۱۰۰۰ ساعت (میلی متر) در سری آستر دی ۹۹ برابر ۳۱ میلی متر میباشد.
جدول ۱ : میزان سایش آسترهای بدنه آسیای نیمه خودشکن فاز۱ برای دورههای مختلف
در حال حاضر آسترهای آسیای نیمه خودشکن فاز ۱ به صورت دو قطعه میباشد که مدت زمان تعویض آسترهای بدنه آسیای نیمه خودشکن ۱ در این دوره و دورهی قبل برابر ۵۱ و ۵۵ ساعت میباشد و در مقایسه با طرح قبلی ( آسترهای سه قطعه) که زمان تعویض آنها در آخرین دوره برابر ۷۲ ساعت بوده حدود ۲۰ ساعت در زمان تعویض آسترهای بدنه صرفه جویی شد که این معادل ۴/۲ میلیارد تومان سود خالص میباشد.
ارتفاع بالابر در آسترهای بدنه آسیای نیمه خودشکن فاز یک برابر ۲۰۰ میلی متر بوده که بنابر اهدافی همچون افزایش زمان عمر آسترها و هماهنگ شدن زمان تعویض آسترهای دو آسیا ارتفاع بالابر ۲۰ میلی متر افزایش پیدا کرد. شکل زیر نمایی از نقشهی طرح اصلاح شده میباشد.
شکل ۳ : نمای جانبی از ارتفاع بالابر آسترهای بدنه آسیای نیمه خودشکن فاز ۱
در این دوره از تعویض آستر همراه آستر بدنه آسترهای بیرونی و گوشه سر ورودی تعویض گردید که این تعویض به مدت ۳۵ ساعت طول کشید.
یکی دیگر از کارهای انجام شده در بحث طراحی آسترها اصلاح آسترهای ورودی آسیای نیمه خودشکن میباشد که این اصلاحات به شرح زیر میباشد:
اضافه کردن قسمت سایشی آستر میانی به آستر بیرونی (جلوگیری از تعویض آستر میانی)
کاهش ارتفاع دو سمت آستر بیرونی (۴۰ سانتی متر)
حذف ارتفاع بالابری آستر میانی
با این اصلاح دیگر نیازی به تعویض آسترهای سرورودی به آسیای نیمه خودشکن نمیباشد به این دلیل که در منطقهی سایش قرار نمیگیرد و همچنین با کاهش ارتفاع بالابری از وزن این آسترها هم کاسته میشود. شکل زیر نمایی از طرح قدیم و طرح پیشنهادی آسترهای سرورودی میباشد.
شکل ۴: طرح قدیم و پیشنهادی آسترهای سرورودی آسیای نیمه خودشکن
مدت زمان تعویض آسترهای خروجی ( ۶ عدد بالابر پالپ و شبکه) آسیای نیمه خودشکن فاز ۱ در این دوره برابر ۸۴ ساعت میباشد و این زمان برای دورههای قبلی مرداد ۹۹ و بهمن ۹۸ برابر ۵۵ و ۷۷ ساعت میباشد.
در نصب شبکههای خروجی ترکیبی از اندازههای مختلف استفاده شده است که جدول زیر مقایسهای بین اندازههای مختلف شبکهها نصب شده در دورهی قبلی و اخیر میباشد.
جدول ۲: نحوهی قرار گیری شبکه خروجی آسیای نیمه خودشکن فاز ۱
یکی از مشکلاتی که در این دوره از تعویض آستر مشاهد شده مناسب نبودن چسب لاستیکهای پشت آستر بدنه بوده است که دلیل آن میتوان نامناسب بودن چسب مورد استفاده در فصل زمستان عنوان کرد. در شکل های زیر مقایسهای بین لاستیکهای چسبیده شده در اورهال مرداد ماه و این دوره مشاهده میشود.
شکل ۵: لاستیک های چسبیده شده پشت آستر
در دورهای قبل پیچ های با طول زیاد و کم مشاهده میشود که که به نوبهی خود مشکلاتی به همراه دارد و برای سفت کردن پیچهای با طول زیاد از چند قابلمهای استفاده میکنند که این کار باعث شل ماندن پیچ میگردد. در شکل زیر نمایی از پیچ با طول زیاد و کم استفاده شده مشاهده میگردد.
الف ب
شکل ۶: الف) پیچهای با طول زیاد ب ) پیچهای با طول کم
در این دوره از تعویض آستر اندازهی پیجهای مورد استفاده مناسب میباشد. شکل زیر نمایی از پیچهای با اندازه مناسب استفاده شده در این دوره از تعویض آستر مشاهده میشود.
شکل ۷: پیچ نصب شده با طول مناسب
یکی از موارد مشاهد شده در بالابرهای پالپ خصوصا در مورد فاز یک جابجایی بالابر پالپ و فاصله افتادن بین شبکه ها می باشد. پیشنهاد موجود جهت رفع این مشکل فلزی کردن قسمت روی بالابرهای پالپ می باشدکه تصویر آن در زیر آورده شده است.
شکل ۸: بالابر پالپ با رویه ی فلزی
یکی دیگر از موارد هر دو فاز خوردگی گوشه و در محل برگشت جریان میباشد که در نتیجه این مشکل به قسمت انتهایی بالابر پالپ یا به عبارتی محل خوردگی جهت تقویت انحنا داده شد. در شکل زیر طرح پیشنهادی آورده شده است.
شکل ۹ : بالابر پالپ طرح پیشنهادی
در ادامه مقایسهای بین وضعیت آسترهای بدنهی آسیای نیمه خودشکن فاز دو در دوره قبل (از بهمن ۹۸ تا تیر۹۹ ) و از تیر ۹۹ تا دی ۹۹ انجام گرفت که در شکلهای زیر زمان عملیاتی و تناژ کلی و متوسط هر دوره مشاهده میشود.
شکل ۱۰: وضعیت آسترهای بدنه آسیای نیمه خودشکن فاز ۲
مقایسهی دیگری از نظر میزان سایش آسترها دورههای قبل و بعد صورت گرفته که طبق جدول زیر میزان سایش به ازای ۱۰۰۰ ساعت (میلی متر) در سری آستر دی ۹۹ برابر۳۴میلی متر میباشد.
جدول ۳: میزان سایش آسترهای بدنه آسیای نیمه خودشکن فاز۲ برای دورههای مختلف
در این دوره تعویض آستر بدنه (۹۶ عدد) آسیای نیمه خودشکن فاز ۲حدود ۵/۵۲ ساعت طول کشید.
یکی از مشکلات عمده تعویض آستر بدنه فاز ۲ ، نامناسب بودن اندازه تورفتگی آسترها بوده است که این موارد در دورههای قبل بهمن ۹۶ و مرداد ۹۹ اتفاق افتاده است. از این آسترها فقط ۲۶ ردیف نصب و بقیه ردیفها (۲۲ ردیف) بدلیل مشکل عنوان شده را از شرکت دیگر نصب گردید.
در کنار آسترهای بدنه آسترهای میانی سرخروجی نیز تعویض شدند که مدت زمان آن برابر ۱۳ یاعت بوده. بدلیل مشکلات مشاهده شده در آسترهای میانی و ایجاد طرحی که بتوان ازآن حداکثر استفاده را برد پیشنهادی داده شد این پیشنهاد به صورت زیر میباشد که محل قرار گیری پیچهای آستر میانی اصلاح و در مرکز و در راستای یکدیگر قرار گیرند. شکل زیر نمایی از آستر میانی سرورودی آسیای نیمه خودشکن ۲ میباشد.
شکل۱۱: آستر میانی سر خروجی
مدت زمان تعویض شبکه و بالابر پالپ برای این دوره برابر ۶۳ ساعت میباشد.
در نصب شبکههای خروجی ترکیبی از اندازههای مختلف استفاده شده است که جدول زیر مقایسهای بین اندازههای مختلف شبکهها نصب شده در دورهی قبلی و اخیر میباشد.
جدول ۴: نحوهی قرار گیری شبکه خروجی آسیای نیمه خودشکن فاز ۲
نبود محل مناسب جهت انداختن بالابر پالپ یکی از مشکلات مربوط به تعویض آستر بالابرهای پالپ فاز ۲ میباشد که نیاز به جوشکاری از درون جهت رفع این مشکل بوده است.
یکی مشکلات مشاهده شده فاصلهی ایجاد شده بین شبکههای خروجی آسیاهای نیمه خودشکن میباشدکه این امر باعث خروج گلولههای داخل آسیا میشودکه برای رفع این مشکل یک سری گوه بین فاصلههای ایجاد شده جوش داده شد. متوسط زمانی توقف آسیاهای نیمه خودشکن در مدت کارکرد بهمن ۱۳۹۸ تا مرداد ۱۳۹۹ جهت رفع این مشکل برابر ۴۰ ساعت بوده است.
جوش دادن گوه برای رفع فاصلههای ایجاد شده کارساز نبوده به همین خاطر طرح شبکههای مورد استفاده اصلاح گردید و از شبکههای با عرض بیشتر استفاده شد در زیر نمایی از شبکههای با عرض بیشتر مشاهده میشود.
شکل ۱۲ : شبکههای با عرض بیشتر
استفاده از جرثقیلهای سقفی کارخانه برای انجام سایر اقدامات یکی از مشکلاتی است که در تعویض آستر وقفه زمانی ایجاد میکرد. در سایر کارخانهها برای رفع این مشکل در کنار قسمتهای مختلف آسیا جرثقیل نصب میشود در زیر نمایی از نصب جرثقیل در نواحی مختلف آسیا مشاهده میشود.امید است در ادامه این کار نیز برای آسیاهای سرچشمه انجام شود.
شکل ۱۳: نصب جرثقیل در نواحی مختلف آسیای نیمه خودشکن