در این ارائه که در تاریخ ۹ شهریور ۱۳۹۶ برگزار شد، برخی مشکلات موجود در آسیاکنی فاز ۲ ،پرعیارکنی ۲ مجتمع مس سرچشمه مورد بررسی قرار گرفت.
طی بررسی های انجام شده مدت زمان های توقف مربوط به ۶ ماه گذشته فاز ۱ و ۲ و دلایل آن بدست آمد که در زیر به گزیده ای از آن ها اشاره میکنیم.
فاز ۱ : کل زمان توقف مربوط به آسیای نیمه خود شکن فاز ۱ طی بررسی های صورت گرفته بدست آمد که عمده ترین عامل این توقف نیز مربوط به تعمیر و یا تعویض سرندهای موجود در این بخش بود که البته با توجه به این نکته که طی چند ماه گذشته در این فاز فقط یک سرند وجود داشت که در صورت پیشامد مشکل برای این بخش مدار دچار توقف می گردید این مورد دور از انتظار نیست که البته اکنون با توجه به اینکه یک سرند در حالت آماده به کار می باشد و در صورت بروز مشکل برای سرند دیگری به راحتی می توان از این سرند استفاده کرد، مشکل توقف مدارناشی از این عامل تا حدودی برطرف شده است. از جمله سایر توقفات می توان به هشدارهای مربوط به نوارهای برگشتی،تعمیر و تعویض آستر شبکه ،شوت ورودی ، روغن روانکاری و هشدارهای مربوط به ترنیون اشاره کرد.
فاز ۲: مدت زمان توقف مربوط به آسیای نیمه خود شکن فاز ۲ طی بررسی های صورت گرفته به دست آمد که عمده ترین عامل این توقف مربوط به هشدارهای بار سیمانی شده (Frozen Charge) بدست آمد که سهم زیادی از توقف را به خود اختصاص داده است که در ادامه به آن می پردازیم و از جمله سایر توقفات دیگر می توان به هشدارهای مربوط به نوارها، فیلتر روغن، آستر شبکه،پمپ ها و تعمیر و تعویض سرندها اشاره کرد.
هشدار بار سیمانی شده :(Frozen Charge)
چنانچه به هر دلیلی توقفی بیشتر از ۲۰-۱۵ دقیقه در آسیا (به خصوص آسیاهای فاقد خروجی شبکه ای) ایجاد شود سفت و سیمانی شدن مواد موجود در آسیا اتفاق می افتد که این امر در ابتدای راه اندازی آسیا چون مواد به دلیل به هم چسبیدگی از ارتفاع بالاتری رها می شود باعث وارد شدن صدمات زیادی به آسیا می گردد که از جمله ی آن می توان وارد شدن ضربه به بیرینگ ها،وارد شدن ضربه مستقیم به آسترها و شکسته شدن آن ها و هم چنین ترک برداشتن پوسته آسیا اشاره نمود.(شکل شماره ۱و۲)و همچنین متوقف شدن اتوماتیک آسیا تا چند ساعت (معمولا ۵ ساعت) می باشد.
شکل شماره ۱-آسیب دیدن بیرینگ ناشی از بار سیمانی شده
شکل شماره ۲-شکاف برداشتن بیرینگ ناشی از بار سیمانی شده
نحوه تشخیص بار سیمانی شده:
با توجه به این که مواد در حالت نرمال بایستی در زاویه ای بین ۴۰ تا ۷۰ درجه رها شوندنحوه ی عملکرد تابع فروزن به این صورت می باشد که در ابتدای راه اندازی میزان گشتاور را اندازه می گیرد و با توجه به این که اگر مواد در حالت نرمال نباشند و در زاویه ای بیشتر از حالت نرمال رها شوند گشتاور بیشتری ایجاد می کنند لذا هشدارهای مربوط به آن فعال می شود وچنانچه این عمل سه بار اتفاق بیفتد سیستم تا ۵ ساعت به طور اتوماتیک اجازه ی شروع کار آسیا را نمیدهد.شکل شماره سه رابطه گشتاور بر حسب زاویه و وضعیت آسیارا نشان میدهد.
شکل شماره ۳- رابطه ی بین گشتاور و زاویه ی رهایی در حالت نرمال و غیر نرمال
دبی کم آب ورودی به مخزن پمپ هیدروسیکلونهای اولیه:
با توجه به وجود لوله های ۱۲ اینچی در مسیر ورودی به مخزن پمپ هیدروسیکلون مشکلاتی از قبیل محدودیت در اضافه کردن آب به آسیا و به تبع آن افزایش درصد جامد پیش می آمد(شکل شماره ۴)
شکل شماره ۴-مسیرلوله کشی آب و اندازه ی قطر لوله ها قبل از تعمیرات سالیانه
پس از تعمیرات سالیانه با تغییر قطر لوله های اطراف دبی سنج که به ۱۶ اینچ افزایش پیدا کردند تا حدودی مشکل محدودیت اضافه شدن آب بر طرف گردید و تا ۱۳۰۰ متر مکعب بر ساعت می توان آب اضافه نمود.
شکل شماره ۵- مسیر لوله کشی آب و اندازه ی قطر لوله ها بعد از تعمیرات سالیانه
مشکلات سرند گردان آسیای گلولهای:
در سرند گردان موجود در آسیای گلوله ای فاز ۲ به علت وجود مشکلاتی از قبیل :
تعدا گامهای کم مارپیچ (۳ عدد)، پیوسته نبودن مارپیچ، نصب هر تکه از مارپیچ روی یک توری وجود فاصله بین و زیر تکههای مارپیچ و نبود زمان ماند کافی برای طبقهبندی مواد پالپ از خروجی سرندبه بیرون پاشیده می شد و هم چنین تکههای مارپیچ و سپس توریهای سرند کنده می شدند و به تبع آن گلوله به مخزن پمپ هیدروسیکلونهای اولیه راه پیدا می کرد و مشکلات زیادی ایجاد می نمود.( شکل شماره ۶)
شکل شماره ۶-تصویر سرند گردان قبل از تعمیرات سالیانه
اما با اصلاحاتی از قبیل:
افزایش تعداد گامها به ۶ عدد
پیوسته بودن مارپیچ
عدم وجود فاصله بین و زیر تکههای مارپیچ
وجود زمان ماند کافی برای طبقهبندی مواد
پاشش پالپ از خروجی سرند اتفاق نمی افتد وهمچنین عدم کنده شدن تکههای مارپیچ و سپس توریهای سرند و به تبع آن عدم ورود گلوله به مخزن پمپ هیدروسیکلونهای اولیه از جمله مزایای این طرح می باشد.(شکل شماره ۷)
شکل شماره ۷- تصویر سرند گردان بعد از تعمیرات سالیانه
بیرون آمدن گلوله از آسیا:
یکی از مهم ترین مشکلات مربوط به فاز ۲ بیرون آمدن گلوله ازآسیای گلوله ای این بخش می باشد که از مهم ترین دلایل آن می توان به درصد جامد بالای آسیا اشاره نمود.
شکل شماره ۸- بیرون آمدن گلوله از آسیای گلوله ای