این جلسه با موضوع بررسی روند تعویض آسترهای آسیاهای نیمه خودشکن فاز ۱ و ۲ کارخانه پرعیارکنی ۲ مجتمع مس سرچشمه برگزار شد. موضوعاتی که در این جلسه بررسی شدند شامل وضعیت عملکرد تعویض آسترهای آسیاهای نیمه خودشکن هر دو فاز، مقایسه مدت زمانهای تعویض آسترهای مشابه در دورههای قبل، بررسی نقاط قوت و ضعف این دوره تعویض آستر و مقایسه با دورههای قبل و در نهایت خلاصه و جمع بندی بودند.
در خصوص آسترهای تعویض شده در این دوره باتوجهبه نرخ سایش بالا در آسترهای بیرونی سر ورودی، بدنه و شبکهها این آسترها تعویض شدند (شکل ۱).
شکل ۱:معرفی آسترهای تعویض شده آسیای نیمه خودشکن
تعویض آسترهای بدنه آسیای نیمه خودشکن فاز ۱:
آسترهای بدنه شامل ۴۰ ردیف دوتایی معادل ۸۰ عدد و آسترهای گوشه شامل ۲۱ عدد که ساییدگی زیادی داشتند، تعویض شدند (شکل ۲) . مدت زمانی که تعویض آسترهای بدنه طول کشید در این دوره ۶۵ ساعت بود که میانگین هفت دوره قبل برای تعویض این آسترها ۵۸/۱ ساعت بوده است (نمودار ۱).
شکل ۲: تعویض آسترهای بدنه فاز ۱
نمودار ۱: مقایسه مدت زمانهای تعویض آسترهای بدنه فاز ۱
از۴۰ ردیف آستر نصب شده در این دوره ۳۶ ردیف متعلق به شرکت فولاد طبرستان و ۴ ردیف متعلق به صنایع ریختهگری اصفهان بود.
میزان کارکرد آسیای نیمه خودشکن فاز ۱ برابر با ۳۴۷۸ ساعت در این دوره بود.
۲ مورد شگستگی نیز در آسترهای بدنه مشاهده شد که هیچ کدام منجر به تعویض نشد (شکل ۳). تعداد شکست دوره قبل در آستر های بدنه ۳۲ عدد بوده است.
شکل ۳: شکستگی های آستر بدنه فاز ۱
تعویض آسترهای بیرونی سر ورودی آسیای نیمه خودشکن فاز ۱:
این آسترها شامل ۳۰ عدد بودند که همگی تعویض شدند (شکل ۴). مدت زمانی که تعویض این آسترها طول کشید برابر با ۱۸/۵ ساعت بود که میانگین شش دوره قبل ۱۸/۲ ساعت بود (نمودار ۲). همچنین تعداد ۲۳ ردیف از این آسترها متعلق به شرکت فولاد آتشگاه و ۷ ردیف از این آسترها متعلق به صنایع ریختهگری اصفهان بودند.
شکل ۴: تعویض آسترهای بیرونی سر ورودی فاز ۱
نمودار ۲: مدت زمان تعویض آسترهای بیرونی سر ورودی فاز ۱
تعویض شبکههای خروجی آسیای نیمه خودشکن فاز ۱:
شبکههای خروجی شامل ۳۰ عدد بودند که مدت زمان تعویض آنها ۴۵ ساعت طول کشید (شکل ۵) و میانگین مدت زمان تعویض پنج دوره قبل ۳۹ ساعت بود (نمودار ۳).
شکل ۵: تعویض شبکههای خروجی فاز ۱
نمودار ۳: مدت زمان تعویض شبکههای خروجی فاز ۱
در خصوص شبکههای لبهدار که برای جلوگیری از خروج گلوله و مواد درشت بهواسطه فاصله افتادن بین شبکهها نصب میشوند، در دوره قبل توقفی در حین کار برای نصب شبکه با لبه اضافه وجود نداشت. در این دوره ۳ عدد شبکه با لبه اضافه نصب گردید (شکل ۶).
شکل ۶: مقایسه نصب شبکه با لبه اضافه با دوره قبل
تعویض آسترهای کله گاوی آسیای نیمه خودشکن فاز ۱:
این آسترها شامل ۱۰ عدد است که ۳ عدد از آسترها تعویض شدند (شکل ۷). مدت زمان تعویض هر عدد از آسترها برابر با ۲ ساعت بود که مدت زمان تعویض هر آستر در دوره قبل برابر ۱/۵ ساعت بود (نمودار ۴).
شکل ۷: تعویض آسترهای کله گاوی فاز ۱
نمودار ۴: مقایسه مدت زمان تعویض آسترهای کله گاوی فاز ۱
تعویض آسترهای بدنه آسیای نیمه خودشکن فاز ۲:
آسترهای بدنه شامل ۴۸ ردیف دوتایی معادل ۹۶ عدد و آسترهای گوشه شامل ۲۱ عدد آستر که ساییدگی زیادی داشتند تعویض شدند (شکل ۸). مدت زمانی که تعویض آسترهای بدنه طول کشید ۵۶ ساعت بود که میانگین شش دوره قبل برای تعویض این آسترها ۵۸/۳ ساعت بوده است (نمودار ۵). میزان کارکرد آسیای نیمه خودشکن برابر با ۳۴۲۷ ساعت بود.
شکل ۸: تعویض آسترهای بدنه فاز ۲
نمودار ۵: مقایسه مدت زمانهای تعویض آسترهای بدنه فاز ۲
در خصوص شکستهایی که در آسترهای بدنه وجود داشت در دوره قبل ۱۸ عدد شکست ثبت شده بود؛ اما در این دوره ۷ عدد شکست وجود داشت که ۱ عدد از آنها منجر به تعویض شد (شکل ۹).
شکل ۹: شکستگی های آستر بدنه فاز ۲
تعویض آسترهای بیرونی سر ورودی آسیای نیمه خودشکن فاز ۲:
آسترهای بیرونی سر ورودی به تعداد ۲۸ عدد همگی تعویض شدند (شکل ۱۰). مدت زمانی که تعویض این آسترها طول کشید برابر با ۱۹ ساعت بود که میانگین مدت زمان تعویض پنج دوره قبل ۲۳ ساعت بوده است (نمودار ۶).
شکل ۱۰: تعویض آسترهای بیرونی سر ورودی فاز ۲
نمودار ۶: مدت زمان تعویض آسترهای بیرونی سر خروجی فاز ۲
تعویض شبکههای خروجی، آسترهای میانی و بالابرهای پالپ میانی سر خروجی آسیای نیمه خودشکن فاز ۲:
تعویض شبکههای خروجی، آسترهای میانی و بالابرهای پالپ میانی سر خروجی به صورت تعویض مشترک انجام شد. مدت زمان تعویض آنها ۶۵ ساعت طول کشید (شکل ۱۱) و مدت زمان تعویض در آبان ۱۴۰۱برابر ۵۵ ساعت بود (نمودار ۷).
شکل۱۱: شبکههای خروجی، آسترهای میانی و بالابرهای پالپ میانی فاز ۲
نمودار ۷: مدت زمان تعویض شبکههای خروجی، آسترهای میانی و بالابرهای پالپ میانی فاز ۲
در این دوره ۷ عدد شبکه با لبه اضافه نصب شده است در حالی که در دوره قبل ۵ عدد شبکه با لبه اضافه نصب شده بود (شکل ۱۲).
شکل ۱۲: نصب شبکه با لبه اضافه فاز ۲
تعویض کله گاویهای بیرونی و داخلی آسیای نیمه خودشکن فاز ۲:
تعویض کله گاویهای بیرونی و داخلی به تعداد ۲۱ عدد انجام شد (شکل ۱۳). مدت زمان تعویض در این دوره برابر ۲۸ ساعت و در آبان ۱۴۰۱ برابر ۲۴ ساعت بود (نمودار ۸).
شکل ۱۳ :تعویض کله گاویهای بیرونی و داخلی فاز ۲
نمودار ۸: مدت زمان تعویض کله گاویهای بیرونی و داخلی فاز ۲
بررسی نقاط قوت این دوره تعویض آستر:
عدم وجود مشکلات روشنایی و برقی:
وجود روشنایی و تسلط نیروها به فرایند تعویض آستر امری ضروری است که به طور چشمگیری میتواند سرعت عمل را بالا ببرد. در دوره های قبل به دلیل استفاده از چراغ قوه مشکلات برقی و روشنایی وجود داشت (شکل ۱۴) که در هشت دوره پیاپی با استفاده از پروژکتورهای تعبیه شده روشنایی قابلقبولی ایجاد شده است (شکل ۱۵).
شکل ۱۴: استفاده از چراغ قوه در دوره های قبل
شکل ۱۵: روشنایی ایجاد شده توسط پروژکتور
آچار بادی فاز ۲:
استفاده مکرر از آچار بادی باعث خرابی آن میشود. سرویس کاری منظم آچار بادی باعث کاهش اتلاف زمان از ۲ ساعت به نیم ساعت نسبت به دوره قبل شد (شکل ۱۶).
شکل ۱۶: آچار بادی فاز ۲
نصب دومین جرثقیل محور KL:
در دوره های اخیر از یک جرثقیل برای حمل آستر و ملزومات دیگر در محور KL استفاده میشد که امکان حرابی جرثقیل در هر زمان وجود داشت. با توجه به نصب جرثقیل دوم در زمستان ۱۴۰۳ و استفاده مجدد از آن در این دوره، این مشکل برطرف شده است (شکل ۱۷).
شکل ۱۷: نمایی از دو جرثقیل محور KL
چرثقیل اختصاصی آسیای نیمه خودشکن فاز دو:
در دوره های اخیر فقط برای آسیای نیمه خودشکن فاز یک جرثقیل اختصاصی نصب شده بود و برای فاز ۲ از جرثقیل های مخصوص تغلیظ استفاده می شد. در این دوره جرثقیل اختصاصی فاز یک به دلیل قطع شدن برق با اتلاف زمان ۴ ساعت را به همراه داشت (شکل ۱۸).با توجه به نصب جرثقیل اختصاصی آسیای نیمه خودشکن فاز دو در زمستان ۱۴۰۳ و استفاده مجدد آن در این دوره اتلاف زمان ثبت نشد (شکل ۱۹).
شکل ۱۸:جرثقیل اختصاصی آسیای نیمه خودشکن فاز یک
شکل ۱۹:جرثقیل اختصاصی آسیای نیمه خودشکن فاز دو
نصب طرح جدید شبکه های دو پبچ آسیای نیمه خودشکن فاز ۱:
در بهمن ۱۴۰۲، حتی با وجود افتادن سه پیچ شبکه ها جای خود محکم می ماندند و نیروها مجبور میشدند با وسایلی نظیر سیم بوکسل شبکه ها را بیندازند (شکل ۲۰) اما در طرح جدید با حذف پیچ وسط از جای پیچ میتوان به شبکه ضربه کرد (شکل ۲۱) و باعث میشود شبکه بیفتد.در دورههای قبل به صورت آزمایشی ۵ عدد شبکه دو پیچ نصب شده بود که با توجه به عدم وجود مشکل در طرح،تعداد ۲۶ عدد از شبکه های آسیای نیمه خودشکن فاز ۱ در این دوره دو پبچ نصب شدند (شکل ۲۲).
شکل ۲۰: بیرون کشیدن آستر با سیم بوکسل
شکل ۲۱: طرح جدید شبکه های دوپیچ
شکل ۲۲: نصب پنج عدد شبکه دو پیچ فاز یک
سیستم دور کند آسیاهای نیمه خودشکن:
سیستم دور کند در فاز ۱ در این دوره و دوره قبل اتلاف زمان به صقر رسید. در فاز دو در دوره قبل به دلیل مشکل روانکاری اتلاف زمان ۱/۵ ساعته داشتیم که این دوره به ۴ ساعت رسید.
نقاط ضعف:
عدم استفاده از ارتباط بیسیم:
یکی از نقاط ضعف این دوره استفاده از بیسیم میباشد. هماهنگیهای انجام شده در هنگام استفاده از سیستم دور کند آسیا مانع وقوع خسارتهای جانی و مالی میشود. همچنین ارتباط بیسیم باعث تسریع در زمان نصب آسترها و آچارکشی پیچهای آسیا خواهد شد که در این دوره متاسفانه مورد استفائه قرار نگرفت (شکل ۲۳).
شکل ۲۳: ارتباط بیسیم برای هماهنگی داخل و خارج آسیا
افزایش اتلاف زمان در دستگاه حمل کننده آستر فاز ۲:
از مهمترین نقاط ضعف این دوره،وجود مشکل در قسمت بوم دستگاه حمل کننده آستر بود که باعث اتلاف زمان ۵ ساعته شد که نسبت به دوره قبل،افزایش دو ساعته در اتلاف زمان وجود داشته است.
عدم نصب به موقع داربست در فاز ۱:
برای کار بر روی آسترهای آسیای نیمه خودشکن فاز دو، باید داربستی ایمن و مناسب برای جلوگیری از وقوع خطرات صورت گیرد و عدم نصب به موقع داربست باعث اتلاف زمان نیم ساعته شد (شکل ۲۴). در این دوره برای فاز دو اتلاف زمانی ثبت نشد در در جالی که در دوره اخیر اتلاف زمان ۲ ساعته ثبت شده بود.
شکل ۲۴: نصب داربست در آسیای نیمه خودشکن فاز یک
آسترهای بدنه فاز یک نیازمند وجود لاستیک پشت آنها میباشد تا از خوردگی بدنه جلوگیری شود. در این دوره با توجه به دیر رسیدن آسترها، لاستیک های نصب شده پشت آستر چسبندگی لازم را نداشت.عدم وجود مهارت لازم در راننده لیفتراک نیز باعث کنده شدن لاستیک ها شد(شکل ۲۵).
شکل ۲۵: لاستیکهای نصب شده پشت آسترهای بدنه فاز ۱
واشرهای استفاده شده در فاز یک و دو
در دوره های اخیر از واشرهای کهنه ای که کمترین سابش را دارند،بر روی پیچ ها استفاده می شد که به همین علت در بازه هفت ماهه سال ۱۴۰۳ ، ۱۷ ساعت نشتی منجر به توقف در آسیاهای نیمه خودشکن فاز ۱ و ۲ ثبت شد.از زمستان ۱۴۰۳ تا تابستان ۱۴۰۴، استفاده از واشرهای نو به جای واشرهای کهنه اتلاف زمان وجود تداشت و نشتی ثبت نگردید. اما در این دوره به دلیل استفاده از واشرهای نامناسب و تحمل کم واشرها در برابر فشار آچار بادی در هنگام تعویض، واشر شکل اولیه خود را از دست می دهد و همین خطر نشتی پالپ را از جاپیچ افزایش خواهد داد (شکل ۲۶).
شکل ۲۶: واشرهای استفاده شده در فاز یک و دو
مشکلات عملیاتی و اجرایی
عدم هماهنگی برای تخلیه نوار خوراک آسیا فاز یک و همچنین تعویض نکردن آسترهای گوشه به همراه آسترهای بدنه و دوبار کاری در انتها باعث کندی فرآیند و اتلاف زمان ۶ ساعته در این دوره شد(شکل ۲۷).
شکل ۲۷: مشکلات عملیاتی و اجرایی
اتلاف زمانها:
در جدول ۱ اتلاف زمانهای موجود به تفکیک برای فاز ۱ و فاز ۲ نمایش داده شده است. جدول ۲ مدت زمان کلی و مفید این دوره و مقایسه با دوره قبل را نشان میدهد. به طور متوسط در هر شیفت حدودا یک ساعت اتلاف زمان به دلیل تعویض شیفت وجود داشت که نیازمند برنامهریزی دقیقتر است.
جدول ۱: اتلاف زمانهای فاز ۱ و فاز ۲
جدول ۲: مدت زمان کلی و مفید تعویض آستر برای فاز ۱ و فاز ۲
خلاصه و جمع بندی
مدت زمان تعویض آستر در این دوره برای فاز یک و فاز دو به ترتیب ۱۳۴/۵ و ۱۷۱/۷ ساعت طول کشید.
از مشکلات این دوره میتوان به جاپیچ نامناسب کله گاوی بیرونی، عدم همخوانی یکی ازجا پیچ ها با آچار بالابرآستر میانی، نچسباندن به موقع لاستیک در آسترهای بدنه فاز ۱ و نامناسب بودن کیفیت واشرهای لاستیکی در هر دو فاز اشاره کرد.
از نکات مثبت این دوره میتوان به استفاده از شبکه های دو پیچ، نصب به موقع داربست، عدم وجود مشکل برای جرثقیل اختصاصی آسیای نیمه خودشکن فاز ۲ و نبود مشکلات روشنایی در آسیا برای هفتمین بار پیاپی اشاره کرد.