جلسهای که در تاریخ ۱۴۰۴/۰۴/۰۸ برگزار شد به موضوع بررسی سیستم آب شستشوی مسیر خطوط تهریز تیکنرهای کنسانتره و مشکلات تیکنر ۳ مس پرداخته شد. در ابتدا معرفی مدار تیکنرهای کنسانتره اشاره شد بعد از آن به بررسی وضعیت سیستم آب شستشوی مسیر خطوط تهریز تیکنرهای کنسانتره، بررسی مشکلات تیکنر مس ۳ و اقدامات انجام شده جهت رفع مشکلات پرداخته شد و در نهایت خلاصهای از کارهای انجامی اشاره گردید.
کنسانتره ارسالی از کارخانه تغلیظ یک وارد تیکنرهای مس_مولیبدن شمال و جنوب میشود. با استفاده از تیکنر دانسیته بالا رفته و از طریق ساختمان انتقال شماره یک به سمت کارخانه مولیبدن فرستاده میشود. سرریز این تیکنرها به همراه باطله کارخانه فلوتاسیون به سمت تیکنرهای باطله ارسال میگردد.
کنسانتره ارسالی از کارخانه تغلیظ دو وارد تیکنرهای مس_مولیبدن فاز یک و دو شده و تهریز این تیکنرها با استفادهه از ساختمان انتقال دو به سمت کارخانه مولیبدن ارسال میگرددو سرریز این تیکنرها به سمت مدار رافر فلوتاسیون تغلیظ دو فرستاده میشود. در زیر نمایی از مدار تیکنرهای کنسانتره مس_مولیبدن شمال، جنوب و فاز یک و دو نشان داده شده است (شکل ۱).
شکل ۱: مدار آبگیری تیکنرهای مس_مولیبدن فاز یک و دو. تیکنرهای مس_مولیبدن شمال و جنوب
بعد از ارسال تهریز تیکنرهای مس_مولیبدن به سمت کارخانه مولیبدن، مس از مولیبدن جدا شده و باطله کارخانه مولیبدن (کنسانتره مس) به سمت تیکنرهای مس فرستاده میشود. خروجی تیکنرهای مس به سمت فیلترهای دیسکی و فیلترهای فشاری انتقال داده میشود. بعد از انجام عملیات آبگیری توسط فیلترهای فشاری و فیترهای دیسکی و خشککن، کنسانتره با رطوبت حدود ۸ درصد به سمت انبار کنسانتره ارسال میگردد. در زیر نمایی از مدار آبگیری کنسانتره مس نشان داده شده است (شکل ۲).
شکل ۲: شمای کلی مدار آبگیری کنسانتره مس
در این بخش ابتدا شماتیک سیستم آب شستشوی خطوط تهریز تیکنرهای کنسانتره (شکل ۳) آورده شده است. با توجه به این شماتیک، شیر تیغهای نیوماتیکی در تهریز تیکنر وجود دارد که به خاموش شدن پمپ شیر تیغهای بسته میشود و این بعد از بسته شدن شیر، فعال کننده مسیر شستشوی آب فعال شده و مسیر را میشورد.
شکل ۳: شماتیک سیستم آب شستشوی خطوط تهریز
از مزایای سیستم آب شستشوی خطوط تهریز تیکنر میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- کاهش گرفتگی مسیر
- جلوگیری از توقف تیکنر به خاطر رفع عیب مسیرها
- کاهش کارهای تعمیراتی
- عدم نیاز به نیروی انسانی در محل به منظور باز کردن شیرهای آب جهت شستشوی مسیر
دلایل عدم استفاده از سیستم آب شستشوی خطوط تهریز:
- نبود سیستم بسته شدن شیر هوایی به صورت اتوماتیک
- نبود سیستم فعال کننده آب شستشو
- حذف همبندی بین بسته شدن شیر با باز شدن شیر شستشوی مسیر
با توجه به مشکلات و شرایط به وجود آمده میتوان وضعیت سیستم آّ شستشوی خطوط تهریز تیکنرهای کنسانتره را در شکل ۴ نشان داد.
شکل ۴: وضعیت قبلی و فعلی مسیر خطوط تهریز تیکنر مس-مولیبدن فاز ۲
بعد از بررسی وضعیت سیستم آب شستشوی خطوط تهریز، به بررسی مشکلات تیکنر مس ۳ و اقدامات صورت گرفته به منظور بهبود وضعیت و عملیاتی کردن تیکنر پرداخته شده است.
مشکلات تیکنر مس ۳ که موجب بروز مشکلات و عدم کارایی آن شده بود عبارتاند از:
- زیاد بودن فاصلهی بین پرههای چاهک خوراکدهی (زیاد بودن خروجی)
- مشکلات پمپها به جهت انتقال بار به سمت فیلترهای فشاری و دیسکی
- نداشتن سیستم ابزاردقیقی مناسب و عدم نمایش درست گشتاور
- پایین بودن پرههای چاهک نسبت به سطح تیکنر
- خرابی تجهیزات اندازهگیری روی مسیر انتقال (خرابی دبیسنج روی مسیر)
طی مشکلات کلی موجود در تیکنر، چاهک خوراکدهی به تیکنر نیز دارای مشکلاتی بود که عملکرد تجهیز را با مشکل مواجه کرده بود.
از مشکلات چاهک خوراک دهی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- زیاد بودن فاصلهی بین پرههای چاهک (زیاد بودن خروجی)
- پخش بار به صورت افقی در سطح تیکنر
- افزایش کدورت آب سرریز، درنتیجه هدرروی مس
- پایین بودن سطح چاهک درون تیکنر
- نحوهی ورود بار به داخل تیکنر (محل ریختن بار داخل چاهک)
اقداماتی که در راستای بهبود عملکرد تیکنر و عملیاتی کردن آن انجام داده شد در زیر آورده شده است.
- کاهش فاصلهی بین پرههای چاهک (شکل ۵ کم کردن خروجی)
- برش صفحاتی در راستای طولی پرههای چاهک
- نصب صفحات بر روی پرههای چاهک
- نصب دبیسنج بر روی خطوط تهریز
- تغییر سیستم نمایش گشتاور
شکل ۵: کاهش فاصلهی بین صفخات چاهک
بعد از اقدامات انجام شده در تیکنر مس ۳ نتایج کارها به شرح زیر میباشد:
قبل از اعمال تغییرات:
- عدم امکان باردهی مناسب به تیکنر
- نوسان شدید گشتاور و لیفت ریک
- ماندن بار داخل تیکنر و توقف آن
- کم بودن سرعت انتقال بار
بعد از اعمال تغییرات:
- عملیاتی کردن تیکنر و استفاده مداوم از آن
- نداشتن نوسان گشتاور و ثابت بودن آن
- امکان نگهداری بارداخل تیکنر
- امکان انتقال مناسب بار به سمت فیلترها
بعد از انجام کارها خلاصهای از کارهای انجام شده و اقداماتی که به این منظور برای بهبود وضعیت تیکنرها انجام شده بود بیان شد.
- سیستم شستشوی خودکار مسیر خطوط تهریز تیکنرهای کنسانتره مورد بررسی قرار گرفت. دلایل عدم استفاده از این سیستم بررسی شد.
- مشکلات تیکنر مس ۳ مورد بررسی و پایش قرار گرفت. طی بررسیهای صورت گرفته به دلیل مشکلات فاصلهی بین پرهها، نبود سیستم گشتاورسنجی مناسب، مشکلات موجود در پمپها و نبود دبیسنج، تیکنر به مدت دو سال عملیاتی نبود. با اعمال تغییرات و رفع مشکلات فوق، تیکنر به مدت سه ماه عملیاتی است و در حال بهرهبرداری میباشد.
- به دلیل اهمیت مشخص بودن مقدار دبی ارسالی به سمت فیلترهای فشاری و دیسکی، بر روی خطوط تهریز تیکنر مس ۳ دبیسنج نصب گردید.