به نام خدا
این جلسه در مورخ ۱۴۰۳/۱۱/۲۵ با موضوع بررسی روند تعویض آسترهای آسیاهای نیمه خودشکن فاز ۱ و ۲ کارخانه پرعیارکنی ۲ مجتمع مس سرچشمه برگزار شد. موضوعاتی که در این جلسه بررسی شدند شامل وضعیت عملکرد تعویض آسترهای آسیاهای نیمه خودشکن هر دو فاز، مقایسه مدت زمانهای تعویض آسترهای مشابه در دورههای قبل، بررسی نقاط قوت و ضعف این دوره تعویض آستر و مقایسه با دورههای قبل و در نهایت خلاصه و جمع بندی بودند.
در خصوص آسترهای تعویض شده در این دوره باتوجهبه نرخ سایش بالا در آسترهای بیرونی سر ورودی، بدنه و شبکهها این آسترها تعویض شدند (شکل۱).
شکل ۱:معرفی آسترهای تعویض شده آسیای نیمه خودشکن
تعویض آسترهای بدنه آسیای نیمه خودشکن فاز ۱:
آسترهای بدنه شامل ۴۰ ردیف دوتایی معادل ۸۰ عدد و آسترهای گوشه شامل ۱ عدد که ساییدگی زیادی داشتند، تعویض شدند (شکل۲) . مدت زمانی که تعویض آسترهای بدنه طول کشید در این دوره ۴۴ ساعت بود که میانگین پنج دوره قبل برای تعویض این آسترها ۵۹/۴ ساعت بوده است (نمودار۱).
شکل ۲:تعویض آسترهای بدنه فاز ۱
نمودار۱: مقایسه مدت زمانهای تعویض آسترهای بدنه فاز ۱
ز ۴۰ ردیف آستر نصب شده در این دوره ۴۰ ردیف متعلق به شرکت فولاد طبرستان بود.
میزان کارکرد آسیای نیمه خودشکن فاز ۱ برابر با ۳۸۵۹ ساعت با متوسط تناژ ۹۴۹ تن بر ساعت در این دوره بود.
۳۲ مورد شگستگی نیز در آسترهای بدنه مشاهده شد که ۱۱ مورد شکست منجر به تعویض شد (شکل۳). شکستگی در دوره قبل در آستر ها شش عدد بوده است.
شکل۳:شکستگی های آستر بدنه فاز ۱
تعویض آسترهای بیرونی سر ورودی آسیای نیمه خودشکن فاز ۱:
این آسترها شامل ۳۰ عدد بودند که همگی تعویض شدند(شکل۴). مدت زمانی که تعویض این آسترها طول کشید برابر با ۲۰ ساعت بود که میانگین پنج دوره قبل ۱۷/۸ ساعت بود (نمودار۲). همچنین این آسترها همگی متعلق به شرکت فولاد آتشگاه بودند.
شکل ۴:تعویض آسترهای بیرونی سر ورودی فاز ۱
نمودار۲: مدت زمان تعویض آسترهای بیرونی سر خروجی فاز ۱
تعویض شبکههای خروجی آسیای نیمه خودشکن فاز ۱:
شبکههای خروجی شامل ۳۰ عدد بودند که مدت زمان تعویض آنها ۳۳ ساعت طول کشید(شکل۵) و میانگین مدت زمان تعویض چهار دوره قبل ۳۳ ساعت بود(نمودار۳).
شکل ۵:تعویض شبکه های خروجی فاز ۱
در خصوص شبکههای لبهدار که برای جلوگیری از خروج گلوله و مواد درشت بهواسطه فاصله افتادن بین شبکهها نصب میشوند، در دوره قبل ۴ عدد شبکه با لبه اضافه نصب شده بود که توقفی در حین کار برای نصب چهار عدد شبکه با لبه اضافه وجود نداشت.در این دوره ۲ عدد شبکه با لبه اضافه در حین کار نصب شده که معادل ۱۱ ساعت توقف بود(شکل۶).
شکل۶:مقایسه نصب شبکه با لبه اضافه با دوره قبل
تعویض آسترهای میانی سر خروجی به همراه بالابرهای پالپ آسیای نیمه خودشکن فاز ۱:
آسترهای میانی سر خروجی (۱۵ عدد) و بالابرهای پالپ(۱۵ عدد) در این دوره تعویض شدند (شکل۷). مدت زمان تعویض برابر با ۴۳ ساعت بود که مدت زمان تعویض دوره اخیر نیز ۴۳ ساعت بود(نمودار۴).
شکل ۷:تعویض بالابرهای پالپ و آسترهای میانی سر خروجی فاز ۱
نمودار۴: مقایسه مدت زمان تعویض آسترهای میانی سر خروجی و بالابرهای پالپ فاز ۱
تعویض آسترهای کله گاوی آسیای نیمه خودشکن فاز ۱:
این آسترها شامل ۱۰ عدد بودند که همگی تعویض شدند(شکل۸). مدت زمان تعویض برابر با ۱۵ ساعت بود که مدت زمان تعویض دوره اخیر ۱۴ ساعت بود(نمودار۵).
شکل ۸:تعویض آسترهای کله گاوی فاز ۱
نمودار۵: مقایسه مدت زمان تعویض آسترهای کله گاوی فاز ۱
تعویض آسترهای بدنه آسیای نیمه خودشکن فاز ۲:
آسترهای بدنه شامل ۴۸ ردیف دوتایی معادل ۹۶ عدد و آسترهای گوشه شامل ۲۰ عدد آستر که ساییدگی زیادی داشتند تعویض شدند(شکل۹). مدت زمانی که تعویض آسترهای بدنه طول کشید ۵۸ ساعت بود که میانگین پنج دوره قبل برای تعویض این آسترها ۵۸/۴ ساعت بوده است (نمودار۶).
شکل ۹:تعویض آسترهای بدنه فاز ۲
نمودار۶: مقایسه مدت زمانهای تعویض آسترهای بدنه فاز ۲
میزان کارکرد آسیای نیمه خودشکن برابر با ۴۱۴۱ ساعت با متوسط تناژ ۹۴۲ تن بر ساعت در این دوره بود.
در خصوص شکستهایی که در آسترهای بدنه وجود داشت در دوره قبل ۸ عدد شکست ثبت شده بود؛ اما در این دوره ۱۸ عدد شکست وجود داشت که ۴ عدد از آنها منجر به تعویض شد(شکل۱۰).
شکل۱۰:شکستگی های آستر بدنه فاز ۲
تعویض آسترهای بیرونی و میانی سر ورودی آسیای نیمه خودشکن فاز ۲:
آسترهای بیرونی سر ورودی(۲۸ عدد) و آسترهای میانی سر ورودی(۱۴ عدد) که همگی تعویض شدند(شکل۱۱). مدت زمانی که تعویض این آسترها طول کشید برابر با ۲۱ ساعت بود که مدت زمان تعویض دوره قبل نیز ۲۴ ساعت بوده است (نمودار۷)
شکل ۱۱:تعویض آسترهای بیرونی و میانی سر ورودی فاز ۲
نمودار۷: مدت زمان تعویض آسترهای بیرونی و میانی سر خروجی فاز ۲
تعویض شبکههای خروجی آسیای نیمه خودشکن فاز ۲:
شبکههای خروجی شامل ۲۸ عدد بودند که مدت زمان تعویض آنها ۲۹ ساعت طول کشید(شکل۱۲) و میانگین مدت زمان تعویض چهار دوره قبل ۳۸ ساعت بود(نمودار۶).
شکل۱۲:تعویض شبکه های خروجی فاز ۲
نمودار۸: مقایسه مدت زمان تعویض شبکههای خروجی فاز ۲
در این دوره ۵ عدد شبکه با لبه اضافه نصب شده است در حالی که در دوره قبل ۴ عدد شبکه با لبه اضافه نصب شده بود(شکل ۱۳).
شکل۱۳:نصب شبکه با لبه اضافه فاز ۲
بررسی نقاط قوت این دوره تعویض آستر:
عدم وجود مشکلات روشنایی و برقی:
وجود روشنایی و تسلط نیروها به فرایند تعویض آستر امری ضروری است که به طور چشمگیری میتواند سرعت عمل را بالا ببرد. در دوره های قبل به دلیل استفاده از چراغ قوه مشکلات برقی و روشنایی وجود داشت(شکل۱۴) که در هفت دوره پیاپی با استفاده از پروژکتورهای تعبیه شده روشنایی قابلقبولی ایجاد شده است (شکل۱۵).
شکل۱۴:استفاده از چراغ قوه در دوره های قبل
شکل۱۵: روشنایی ایجاد شده توسط پروژکتور
نصب طرح جدید آسترهای میانی سر خروجی آسیای نیمه خودشکن فاز ۱:
با کاهش ارتفاع کوهان در آسترهای میانی سر خروجی، وزن آستر کاهش پیدا کرد و باعث حمل و نقل راحت تر آستر به داخل آسیا شد.همچنین با تغییر طرح جاقلابی مشکل حمل با دستکاه جا به جا کننده آستر نیز حل شد(شکل۱۶).
شکل۱۶: تغییرات اعمال شده بر آستر میانی سر خروجی
نتایج نصب طرح جدید آسترهای میانی سر ورودی آسیای نیمه خودشکن فاز ۲:
با افزایش طول آستر میانی سر ورودی و اضافه شدن آن به آستر بیرونی،عمر این آسترها افزایش پیدا کرد و طی تعویض این آسترها در این دوره مشخص شد که بعد از ۴/۵ سال بدون هیچ آسیبی کار کرده اند.
شکل۱۷: تغییرات قبل و بعد تعویض آستر میانی سر ورودی
ارتباط بیسیم:
یکی از مهمترین نقاط قوت این دوره استفاده از بیسیم میباشد. هماهنگیهای انجام شده در هنگام استفاده از سیستم دور کند آسیا مانع وقوع خسارتهای جانی و مالی شد. همچنین ارتباط بیسیم باعث تسریع در زمان نصب آسترها و آچارکشی پیچهای آسیا شد(شکل۱۸).
شکل۱۸: ارتباط بیسیم برای هماهنگی داخل و خارج آسیا
نصب دومین جرثقیل محور KL:
در دوره اخیر فقط از یک جرثقیل برای حمل لاینر و ملزومات دیگر از پایین محور KL استفاده میشد که امکان حرابی جرثقیل در هر زمان وجود داشت.با نصب دومین جرثقیل این مشکل برطرف برگردید(شکل۱۹).
شکل۱۹: نمایی از دو جرثقیل محور KL
چرثقیل اختصاصی آسیای نیمه خودشکن فاز دو:
در دوره های اخیر فقط برای آسیای نیمه خودشکن فاز یک جرثقیل اختصاصی نصب شده بود و برای فاز ۲ از جرثقیل های مخصوص تغلیظ استفاده می شد.با نصب جرثقیل اختصاصی آسیای نیمه خودشکن فاز دو اتلاف زمان از ۵/۵ ساعت به صفر رسید(شکل۲۰).
شکل۲۰: جرثقیل اختصاصی آسیای نیمه خودشکن فاز دو
لاستیک نصب شده پشت آسترهای بدنه فاز ۱:
آسترهای بدنه فاز یک نیازمند وجود لاستیک پشت آنها میباشد تا از خوردگی بدنه جلوگیری شود. در این دوره با توجه به دیر رسیدن آسترها، لاستیک های نصب شده پشت آستر چسبندگی لازم را نداشت(شکل۲۱).عدم وجود مهارت لازم در راننده لیفتراک باعث کنده شدن لاستیک ها شد.
شکل۲۱: کنده شدن لاستیک از آستر بدنه
نتایج نصب طرح جدید شبکه های دو پبچ آسیای نیمه خودشکن فاز ۱:
در بهمن ۱۴۰۲، حتی با وجود افتادن سه پیچ شبکه ها جای خود محکم می ماندند و نیروها مجبور میشدند با وسایلی نظیر سیم بوکسل شبکه ها را بیندازند(شکل۲۲) اما در طرح جدید با حذف پیچ وسط از جای پیچ میتوان به شبکه ضربه کرد(شکل۲۳)و باعث میشود شبکه بیفتد و در دوره قبل به صورت آزمایشی ۵ عدد شبکه دو پیچ نصب شده بود که با توجه به عدم وجود مشکل در طرح،تمام شبکه های آسیای نیمه خودشکن فاز ۱ در تابستان ۱۴۰۳ دو پیچ خواهند شد(شکل۲۴).
شکل۲۲: بیرون کشیدن آستر با سیم بوکسل
شکل۲۳: طرح جدید شبکه های دوپیچ
شکل۲۴: نصب پنج عدد شبکه دو پیچ در تیر ۱۴۰۳
کاهش اتلاف زمان در دستگاه حمل کننده آستر:
اتلاف زمان دستگاه حمل کننده آستر در فاز ۱ از ۲ ساعت به ۱/۵ ساعت و در فاز ۲ از ۲۷ ساعت به ۳ ساعت رسید.
ضربه زن هیدرولیکی:
در این دوره در فاز یک علاوه بر پاندول، به صورت آزمایشی از ضربه زن هیدرولیکی استفاده شد. مکانیرم ضربه زن هیدرولیکی با فشار پشت روغن میباشد و با دو فشار ۱۵۰۰و ۷۵۰ بار کار میکند(شکل۲۵).
شکل۲۵: نمایی از ضربه زن هیدرولیکی
سیستم دور کند آسیاهای نیمه خودشکن:
سیستم دور کند در فاز ۱ در دوره قبل اتلاف زمان ۱/۵ ساعته داشت که در این دوره اتلاف زمان به صقر رسید. در فاز دو در دوره قبل اتلاف زمان ۳ ساعته داشتیم که این دوره به ۱/۵ ساعت رسید.
نقاط ضعف:
ضربه زن هیدرولیکی:
مشکل استفاده از ضربه زن هیدرولیکی،نیفتادن پیچ ها بود و کارگرها مجبور میشدند از داخل آسیا آسترها را بیندازند(شکل۲۶).
شکل۲۶: جدا شدن پیچ ها از آستر و عدم جدا شدن آستر از بدنه
وجود مشکل در طرح بالابر پالپ آستر میانی سر خروجی:
وجود زایده لاستیکی در بالابر پالپ باعث می شود که پیچ به سختی وارد جاپیچ شود(شکل۲۷).عدم همخوانی یکی از جاپیچ ها با آسیا به دلیل عدم رعایت فاصله بین دو جاپیچ یکی دیگر از مشکلات بالابر پالپ بود(شکل۲۸).
شکل۲۷: زایده لاستیکی در بالابر پالپ
شکل۲۸: نیاز به اصلاح نقشه برای دایره قرمز
برش آسترهای گوشه در آسیای نیمه خودشکن فاز ۱:
آسترهای گوشه از سمت هد خروجی حتی با افتادن آستر بدنه، در جای خود باقی می مانند و کارگران مجبورند با استفاده از موتور جوش و دیلم این آسترها را بیاندازند که باعث اتلاف زمان ۱/۵ ساعته شد.
برش لاستیک آسترهای کله گاوی و بالابرهای پالپ:
بالابرهای پالپ و آسترهای کله گاوی هنگام نصب مدام در حال جابجایی هستند و به هنگام رسیدن به آخرین قطعه با کمبود فضا روبرو هستیم که با برش لاستیک بالابرهای پالپ و آسترهای کله گاوی این مشکل حل گردید(شکل۲۹).
شکل۲۹: برش لاستیک آسترهای کله گاوی
عدم نصب به موقع داربست:
برای کار بر روی آسترهای آسیای نیمه خودشکن فاز دو، باید داربستی ایمن و مناسب برای جلوگیری از وقوع خطرات صورت گیرد که باعث اتلاف زمان دو ساعته شد(شکل۳۰).
شکل۳۰: نصب داربست در آسیای نیمه خودشکن فاز دو
برش مهره ها به دلیل رسوب گرفتگی:
ه دلیل نشتی پیچ،پالپ به پشت مهره می رود و رسوب میکند(شکل۳۱).
شکل۳۱: انجام جوشکاری بر روی مهره رسوب گرفته شده
خرابی آچار بادی فاز ۲:
استفاده مکرر از آچار بادی باعث خرابی آن میشود و اتلاف زمان ۲ ساعته ثبت گردید(شکل۳۲).
شکل۳۲: خرابی آچار بادی فاز ۲
اتلاف زمانها:
در جدول ۱ اتلاف زمانهای موجود به تفکیک برای فاز ۱ و فاز ۲ نمایش داده شده است. جدول ۲ مدت زمان کلی و مفید این دوره و مقایسه با دوره قبل را نشان میدهد. به طور متوسط در هر شیفت حدودا یک ساعت اتلاف زمان به دلیل تعویض شیفت وجود داشت که نیازمند برنامهریزی دقیقتر است.
جدول۱: اتلاف زمانهای فاز ۱ و فاز ۲
جدول۲: مدت زمان کلی و مفید تعویض آستر برای فاز ۱ و فاز ۲
خلاصه و جمع بندی
مدت زمان تعویض آستر در این دوره برای فاز یک و فاز دو به ترتیب ۱۷۷ و ۱۰۸ ساعت طول کشید.
در این دوره کاهش چشمگیری در اتلاف زمانها ( فاز ۱: ۵/۵ ساعت و فاز ۲: ۸/۵ ساعت) نسبت به دورههای قبل داشتیم ( فاز ۱: ۱۹/۵ ساعت و فاز ۲: ۳۹ ساعت) اما به دلیل عدم آموزش نیروها توسط پیمانکار و آشنا نبودن به روند تعویض آستر مدت زمان کلی فرآیند تعویض آستر افزایش یافته است.
یکی از مشکلات اساسی در این دوره وجود زائده لاستیکی و عدم همخوانی یکی از پیچ ها در بالابر آستر میانی سر خروجی بود. علاوه بر آن عواملی مانند عدم نصب به موقع داربست و برش لاستیک بالابرهای پالپ و آسترهای کله گاوی نیز از دیگر مشکلات این دوره بود.
از نکات مثبت این دوره میتوان به طرح جدید آستر میانی سر خروجی فاز ۱ ، اختصاص جرثقیل برای آسیای نیمه خودشکن فاز۱ و محور KL، طرح جدید دو پیچ شبکه های خروجی آسیای فاز ۱، کاهش چشمگیر مدت زمان تعمیرات دستگاه جا به جا کننده آستر برای فاز ۲ اشاره کرد.