در این ارائه که در تاریخ ۱۶ بهمن ماه ۱۳۹۹ برگزار گردید « چالشهای فیلترهای فشاری مجتمع مس سرچشمه » مورد بررسی قرار گرفت.
مهمترین اجزای فیلترهای فشاری عبارت است: ۱- سیستم یونیت هیدرولیک ۲- صفحات ممبران ۳- صفحات فیلتر ۴- واسطه فیلتر ( پارچه) ۵- آبپاشها
شکل ۱: اجزای اصلی فیلترهای فشاری
که یکی از این اجزا پارچه فیلتر میباشد. توجه به میزان سیکل کارکرد پارچه امری ضروری میباشد زیرا در صورتی که در عملکرد پارچه اخلالی به وجود بیایید بر تمامی اجزای فیلتر تاثیر میگذارد. طی پایش های صورت گرفته بر روی پارچه در سال ۹۸ و ۹۹ مشخص گردبد که میزان سیکل کارکرد پارچه در سال ۹۹ نسبت به سال ۸۹ حدود ۱۰۰۰ سیکل افزایش یافته است و این نشان از آن میباشد که توجه به راهبری صحیح فیلتر میتواند در حفظ و نگهداری تجهیزات آن تاثییر بگذارد.
شکل ۲- میانگین سیکل کارکرد پارچهها در سال ۹۸ و ۹۹
در صورتی که بتوانیم راهبری پارچه را به سمت استاندارسازی پیش ببریم قطعا در نگهداری صفحات هم تاثییر میگذارد زیرا یکی از عامل اصلی سایش صفحات فیلتر، پارگی پارچه و عبور پالپ به پشت پارچه و در نتیجه سایش صفحات میباشد. نمودار زیر امار خرابی و ترمیم شده فیلترها را نشان میدهد.
شکل ۳- امار خرابی صفحات فیلتر فشاری
توجه به فاصله ابپاش ها از همدیگر در فیلترهای فشاری امرری ضروری میباشد. طبق طرح اولیه فاصله بین مرکز تا مرکز هر دو آبپاش باید ۷۷ میلیمتر باشد ( شکل ۴) اما بازرسیها نشان داد که در فیلترهای فشاری مجتمع مس سرچشمه به دلیل تنظیم نبودن این پیچها این فاصله گاها بیشتر یا کمتر میباشد (شکل ۴). این موضوع باعث میشود که به علت کشیدگی پارچهها، سوراخهای صفحات و پارچه به درستی روبهروی هم قرار نگرفته و پالپ به پشت پارچهها وارد شده و باعث افزایش پارگی پارچهها و سایش صفحات شود. یک نکته دیگری که خیلی مهم میباشد فاصله بازوی کشنده تا اولین آبپاش میباشد که لازم هست توسط میله تنظیم این فاصله روی عدد ۲۶۰ میلیمتر تنظیم شود.
شکل ۴:طرح کلی نحوه قرارگیری و اندازه آبپاشها از یکدیگر
در فیلتر یک به دلیل کج شدن بازوی کشنده و میله تنطیم، فاصله آبپاش ها به هم خورده بود که در گام اول بازوی کشنده ساخت و بر روی فیلتر نصب گردید و سپس میله نگهدارنده نیز بر روی آن نصب گردید.
کفشکهای آبپاش و صفحات نقش حفظ تعادل آبپاش در هنگام حرکت آبپاشها را دارند. خرابی کفشکها و یا سایش آنها باعث انحراف آبپاش و پارچه شده و مانند تنظیم نبودن پیچهای تنظیم مشکلات بعدی را به وجود میآورد. از این رو کفشکها کنترل شده و کفشکهای معیوب تعویض شدند. طی پایش های صورت گرفته مشخص گردید که دلیل اصلی خرابی کفشک ها، آسیب دیدن ریل در اثر ضربه میباشد.