در جلسه روز پنج شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۷ در خصوص آهنربای نوار۸، مشکلات آن و راه حل های پیشنهادی و همچنین در مورد وضعیت دریچه های تشخیص انسداد، آهنربای نوار ۵ و اصلاح منطق حلقه کنترلی سنگ شکن های ثالثیه و همچنین روند پیشرفت راه اندازی حلقه کنترل نوار نقاله کج کن ۶ بحث و تبادل نظر شد. در ادامه به توضیح هر کدام از این موضوعات پرداخته خواهد شد.
- آهنربای نوار ۸
وظیفه آهنربای نوار ۸ جلوگیری از ورود قطعات فلزی به مدار سنگ شکنی ثالثیه است.
مشکلات:
- انحراف نوار
- نامناسب بودن مجرای خروجی مواد
- پاره شدن نوار آهنربا
انحراف نوار
از مشکلات انحراف نوار می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- عدم پوشش کامل نوار و درنهایت جذب نشدن قطعات فلزی در مناطق پوشش داده نشده
- پاره شدن لبه های نوار و کاهش عمر مفید آن
از موارد تاثیر گذار در انحراف نوار آهنربا می توان به نصب نامناسب بر روی سازه نگهدارنده و همچنین ساخت غیر استاندارد شاسی اصلی آن اشاره کرد. در راستای رفع انحراف نوار فاصله بین غلتک های آهنربای تنظیم شد تا حدودی از انحراف آن برطرف گردد اما بدلیل مشکلات ذکر شد این کار مدت زمان زیادی موفقیت آمیز نبود.
نامناسب بودن مجرای خروجی
از مشکلات نامناسب بودن مجرای خروجی قطعات می توان به تجمع مواد زیر آهنربا اشاره کرد که بخاطر قدرت بالای آهنربای نوار ۸ این قطعات نیز خاصیت آهنربایی پیدا می کنند و خارج شدن آنها مشکل تر شده و بدلیل تجمع زیاد باعت ضربه زدن به نوار و انحراف آن می شوند.
برای برطرف کردن این مشکل دو گام برداشته شد.
در گام نخست یه لاستیک در محل خروجی مواد نصب شد تا از میزان قدرت آهنربا روی مواد جذب شده کم کند و همچنین بستری هموار برای خروج مواد فراهم بشود. در ابتدا این کار پاسخ مناسب را داد اما بدلیل بالا بودن میزان سنگ هایی با عیار آهن بالا و عدم خروج این مواد، قطعات بزرگ تر نیز در هنگام خروج با مشکل مواجه شدند.
در گام بعدی خود آهنربا به اندازه ۵ سانتی متر به سمت جلو کشیده شد. هدف از این کار رها شدن قطعات در قسمت شیبدار مجرا بود. این تغییر نیز موفقیت آمیز بود تا زمانی که میزان مواد با آهن بالا افزایش یافت. با افزایش ای مواد مشکلات دوباره آغاز شد. البته شیب کم مجرای خروجی بی تاثیر در رخ داد این مشکلات نبود.
راه کارهای پیشنهادی در راستای بهبود عملکرد آهنربای نوار ۸:
- افزایش شیب مجرای خروجی مواد
- برداشتن دریچه جلوی مواد خروجی برای جلوگیری از تجمع مواد
- افزایش تعداد نبشی های روی نوار
- نصب صفحات فلزی به منظور محافظت از نوار
- قرار دادن آهنربا در مرکز نوار ۸
- تنظیم آهنربا روی ساختار نگهدارنده
بررسی وضعیت آهنربای نوار ۵
وظیفه آهنربای نوار ۵ جلوگیری از ورود قطعات فلزی به مدار سنگ شکنی ثانویه است. کاربرد موثر آهنربای نوار ۵ و ۸ در بازه بعد تعمیرات سالیانه نمود پیدا می کند. جایی که بعد از تعمیرات دو هفته ای انجام شده قطعات فلزی بسیار زیادی در مدار رها شده که می توانند به راحتی وارد مدار سنگ شکنی ثانویه و ثالثیه بشوند. با وجود این دوآهنربای تا حدود بسیار زیادی می توان از این امر پیشگیری کرد.
اقدمات انجام شده :
- تست محلی آهنربا و اطمینان از سالم بودن آن
- انتقال آهنربا به ساختمان مدار سنگ شکنی
- انتقال تابلو برق آهنربا
اقدامات باقی مانده:-
- تهیه روغن مخصوص آهنربا
- تامین نیروی انسانی
- جانمایی محل خروج مواد
- ساخت مجرای خروجی
- بررسی سازه نگهدارنده
روند پپیشرفت نصب دریچه های تشخیص انسداد
دریچه های تشخیص انسداد مجراهای خوراک دهنده سنگ شکن ثالثیه ۱،۲ و ۳ نصب شدندو با توجه به این تغییرات می توان میزان پیشرفت نصب دریچه ها را بدین صورت عنوان کرد:
اصلاح منطق حلقه کنترلی سنگ شکن های ثالثیه
یکی از مشکلات حلقه کنترلی سنگ شکن های ثالثیه این بود که در صورت خاموش شدن خوراک دهنده، سرعت آن بصورت مجازی تا ۹۵ درصد افزایش پیدا می کرد. این افزایش به این دلیل است که توان کشی سنگ شکن در حالت کنترل خودکار در ارتباط با سرعت خوراک دهنده است. به محض قطع بار سنگ شکن بدلیل افت توان کشی آن خوراک دهنده برای جبران سرعت خود را افزایش می دهد. الیته این اتفاقات در حالی انجام می شود که خوراک دهنده خاموش است.
از مشکلات انی حالت:
- روشن شدن خوراک دهنده با حداکثر سرعت و آسیب به موتور آن
- ورود یکباره حجم بالای مواد به سنگ شکن و احتمال گرفتگی
در راستای رفع این مشکل با همراهی دوستان ابزار دقیق و بررسی حلقه کنترلی، تغییری در حلقه ایجاد شد که به محض خاموش شدن خوراک دهنده در دو حالت دستی و خودکار سرعت خوراک دهنده روی ۳۰ درصد تنظیم می شود.
روند پیشرفت راه اندازی حلقه کنترل خودکار نوارنقاله کج کن۶ (Tripper)
اقدامات انجام شده:
- تعویض چرخ و شافت
- تنظیم فاصله بین ریل ها
- بررسی منطق حلقه کنترلی
- در گذشته بر اساس منطق کنترلی موجود برنامه کنترل نوار نقاله کج کن نوشته شده است.
اقدامات باقی مانده:
- بررسی حلقه کنترلی موجود
- اعمال تغییرات لازم در راستای بهبود حلقه
- اجرای حلقه برنامه نویسی شده
- پایش و عیب یابی حلقه