در سمینار هفتگی روز پنج شنبه که در تاریخ ۱۷/۱۲/۹۶ برگزار شد، به بررسی اقدامات صورت گرفته در تیکنرهای باطله پرداخته شد.
ابتدا پیرامون حلقه کنترل گشتاور، ضرورت و اهمیت راهاندازی آن برای تیکنر ۵ صحبت شد، در شرایط فعلی تیکنرهای باطله که وضعیت کارکرد دانسیتهسنجها مطلوب نمیباشد و امکان راهاندازی حلقه کنترل دانسیته تهریز وجود ندارد، راهاندازی این حلقه کنترلی در افزایش بازیابی آب کمک شایانی نموده است.
این حلقه کنترلی ابتدا برای خط۲ و سپس برای خط۱ تیکنر۵ راهاندازی شد. لازم به ذکر است قبل از برنامه نویسی حلقه کنترلی به جهت افزایش دقت در اندازه گیری دبی و دانسیته انتهای خطوط تهریز زانویی نصب گردید.
به جهت جابجایی خطوط به هنگام سوراخ شدن آستر داخل شیر، سوراخ شدن زانویی و یا معیوب شدن شیر کنترلی لازم است روی مسیر خط۳ زانویی نصب و برنامه نویسی مورد نظر انجام شود.
شکل۱-۱ تا شکل۱-۳ نمودار تغییرات گشتاور و خط گل به هنگام تغییر دبی تهریز را هنگام کنترل دستی و خودکار را نشان میدهد.
شکل۱-۱ تغییرات گشتاور و خط گل هنگام کنترل خودکار و دستی
شکل۱-۲ تغییرات بازشدگی و دبی تهریزخط۱ شکل۱-۳ تغییرات بازشدگی و دبی تهریزخط۲
گفتنی است که استفاده مداوم این حلقه کنترلی در طول بازه یک ماهه میتواند از هدرروی ۱۴۵ هزار مترمکعب آب جلوگیری کند.
به جهت بهبود روند کارکرد حلقه کنترلی اقدام به تعیین ضرایب بهینه با روش های تئوری از جمله روش نیکول صورت گرفت( شکل ۱-۴ و شکل۱-۵) که ضرایب به دست آمده به صورت زیر است( شکل ۱-۶):
شکل۱-۴ تنظیم کنترل کننده فرایند با روش نیکول و زیگلر
شکل۱-۵ اعمال تغییر پله ای در بازشدگی شیر ته ریز و ثبت روند تغییرات گشتاور
شکل۱-۶ تعیین ضرایب برای حلقه کنترلی تیکنر ۵
در ادامه به بررسی تیکنر یک قبل و پس از بازسازی پرداخته شد. جدول زیر خلاصه ای از اقدامات صورت گرفته را نشان می دهد(شکل ۱-۷).
شکل۱-۷ وضعیت تیکنر۱ قبل و بعذ از بازسازی
در شکل۱-۸ تصویر سیستم رقیق ساز نصب شده را مشاهده میکنید.
شکل ۱-۸ سیستم رقیق ساز طبیعی
به جهت تامین فلوکولانت با غلظت مناسب اقدام به ساخت ساختمان جدید برای فلوکولانت سازی تیکنر۱ و ۲ صورت گرفت.(شکل۱-۹)
شکل۱-۹ ساختمان جدید فلوکولانت سازی
در شکل۱-۱۰ تصویری از نقاط اضافه شدن فلوکولانت برای تیکنر۱ را مشاهده میکنید.
شکل۱-۱۰ تعداد نقاط و محل اضافه شدن فلوکولانت تیکنر۱
این تیکنر پس از بازسازی دارای مشکلاتی است که به شرح زیر است:
- عدم نمایش تغییرات پارامترهای کنترلی
- وجود تغییرات آنی در گشتاور( شکل۱-۱۱)
شکل۱-۱۱ تغییرات آنی در گشتاور تیکنر۱
۳٫عدم نمایش دانسیته خط۱و۳ تهریز
۴٫ عدم کالیبره بودن دانسیتهسنج خط۲(شکل۱-۱۲)
شکل۱-۱۲ عدم نمایش دانسیته خطوط تهریز تیکنر۱
۵٫جوشی بودن اتصالات از جمله اتصالات بعد از پمپ تزریق محلول فلوکولانت تا ابتدای میکسر، لوله ۶ اینج تزریق محلول فلوکولانت و لوله ۳ اینج تزریق فلوکولانت قسمت شیپوری (شکل۱-۱۳ و شکل ۱-۱۴)
شکل۱-۱۳ جوشی بودن اتصالات بعد از پمپ تزریق تا ابتدای میکسر
شکل۱-۱۴ جوشی بودن لوله ۶ اینج تزریق محلول فلوکولانت و لوله ۳ اینج تزریق فلوکولانت قسمت شیپوری
خلاصه مطالب گفته شده در این سمینار به شرح زیر است:
- حلقه کنترل گشتاور با تغییر بازشدگی شیر برای ۲ خط از تیکنر ۵ راهاندازی شده است.
- ضرایب کنترلی حلقه کنترل گشتاور با روش تئوری تعیین و اعمال گردید.
- مشکلات ابزار دقیقی و تعمیراتی تیکنر باطله ۱ بررسی شد.
- وضعیت کالیبراسیون دانسیته سنج های تیکنر ۴،۳ و ۵ بررسی گردید.