این جلسه با موضوع استانداردسازی راهبری مدارخردایش (بخش سوم: موازیسازی آسیاهای گلولهای) در تاریخ ۱۴۰۴/۰۷/۲۸ در کارخانه تغلیظ سرباره برگزار شد.
در طراحی اولیه مدارخردایش کارخانه فرآوری سرباره دارای یک سنگشکن فکی، آسیای نیمهخودشکن و دومدار بسته آسیای گلولهای به شکل سری بوده است (شکل ۱).

شکل ۱: مدار خردایش کارخانه فراوری سرباره در طراحی اولیه
پس از راهاندازی کارخانه و پایشهای انجام شده نتایج اولیه نشان میداد که باتوجه به یک مرحله خردایش در آسیای گلولهای۱ ابعاد p84 ورودی به اسیای گلولهای شماره ۲ دچار نرمه زیادی شده و موجب کاهش کارایی مدار خردایش میشود(شکل ۲).

شکل ۲: راهاندازی مدارخردایش کارخانه سرباره پس از راهاندازی
در این راستا پس از بدست امدن نتایج اولیه، اقدام به توقف اسیای گلولهای دوم شد و P80 سرریز خوشه سیکلون شماره ۱ به ۶۰میکرون رسید (شکل ۳).

شکل ۳: توقف آسیای گلولهای شماره۲
باتوجه به اهمیت افزایش بهرهوری از تجهیزات موجود در کارخانه مطالعات اولیه جهت بکارگیری اسیای گلولهای۲ انجام شد. پس از بررسیهای انجام شده مشخص شد که تبدیل آسیاهای گلولهای از سری به موازی وجود دارد. در این راستا اصلاحاتی طراحی شد که در ادامه به روند اجراتی این اصلاحات خواهیم پرداخت(شکل ۴).

شکل ۴: نمایی از طرح موازی اسیاهای گلولهای مدارخردایش کارخانه فرآوری سرباره
یکی از اصلیترین چالشهای کارخانه سرباره سرندهای لرزان آسیای نیمهخودشکن بودند که باتوجه به مشکلات تعیراتی که داشتند، دائما دچار شکستگی میشدند. طی بررسیهای انجام شده مشخص شد که میتوان جهت انتقال بار ثقلی به آسیاهای گلولهای به صورت موازی، میتوان سرندهای لرزان را به سرند ترومل ترومل تغییر داد(شکل ۵).

شکل ۵: تغییر طرح سرندهای لرزان به سرند ترومل
پس از نصب و راهاندازی سرند ترومل آسیای نیمهخودشکن بجای سرندهای لرزان، طی پایشهای انجام شده مشخص شده که توقفات در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۴ در این بخش به صفر رسیده است، درصورتی که ۱۸ درصد از توقفات مربوط به کارخانه سرباره در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۴ مربوط به تعمیرات سرند لرزان بعد از آسیای نیمهخودشکن میباشد (شکل ۶).

شکل ۶: سرند ترومل آسیای نیمهخودشکن
یکی از مهمترین ویژگیهای نصب سرند ترومل امکان انتقال بار بصورت موازی به مخازن خوراک دهی هیدروسیکلونهای ۱ و۲ میباشد. دراین راستا پس از نصب سرند ترومل اقدام به نصب مقسم بار به دومسیرجداگانه جهت موازیسازی مدار خردایش شد (شکل ۷).

شکل ۷: نصب مقسم زیر سرند ترومل اسیای نیمهخودشکن
در راستای موازی شدن مدار خردایش کارخانه فرآوری سربار ه اقدام به طراحیی مسیرهای انتقال مواد به مخازن ۱ و ۲ شد (شکل ۸).

شکل ۸: طراحی مسیرهای انتقال مواد مدار آسیاکنی موازی
باتوجه به طراحی انجام شده، لولههای مسیرهای انتقال مواد موازی شدن اسیاهای گلولهای نصب شدند. مسیرهای جداگانه به وسیلهلولههای پلی اتیلن بار را به صورت ثقلی به مخازن تامین خوراک خوشههای هیدروسیکلون منتقل میکنند (شکل ۹).

شکل ۹: مسیرهای انتقال مواد مدار آسیاکنی موازی
یکیدیگر از اصلاحات مربوط به مدار خردایش کارخانه فرآوری سرباره اصلاح وضعیت هیدروسیکلونها بود. در اینراستا طی بررسیهای انجام شده مشخص شد که سیکلونهای FX350 مناسب برای هر دوخوشه شماره ۱ و۲ هستند (شکل ۱۰).

شکل ۱۰: خوشه سیکلونهای شماره۱ و ۲ کارخانه فراوری سرباره
چالش دیگری که در طرح موازیسازی مدارخردایش وجود داشت، مربوط به راهاندازی آسیاهای گلولهای با شرایط جدید بود. پس از تغییر طرح آسترهای آسیای گلولهای از فلزی به لاستیکی، وزن آسترها ۵۷ درصد کاهش پیدا کرد که در این راستا با پرشدگی بیشتری آسیا میتواند کار کند. درحال حاضر آسیای گلولهای۱ با پرشدگی حدود ۳۳ درصد در مدار فعال بوده و آسیای گلولهای شماره ۲ در حال راهاندازی میباشد (شکل ۱۱).

شکل ۱۱: داخل آسیاهای گلولهای کارخانه سرباره




