این مباحث شامل برشهایی کوتاه از کلاس درس طراحی آزمایشهای صنعتی در مقطع کارشناسی ارشد با تدریس دکتر صمد بنیسی است که به تفکیک موضوع و مطابق سرفصلهای وزارت علوم در اختیار علاقهمندان قرار گرفته است.
- | ردیف | کلیدواژه(ها) | عنوان | توضیحات | دریافت پرونده صوتی |
---|---|---|---|---|---|
1 | تعریف، طراحی آزمایشها | تعریف طراحی آزمایشها | با ذکر مثال استفاده از اطلاعات پیشینه علمی دانشجویان برای ایجاد طرح مناسب در فرآیند تدریس | | |
2 | کاربرد، طراحی آزمایشها | کاربرد طراحی آزمایشها در زندگی | با ذکر مثال از پخت کیک و پیتزا تا ساخت موشک | | |
3 | روش OFAT | روش یک عامل در هر زمان؛ OFAT و معایب آن | ابتدائیترین روش پیشرفت کارهای علمی: One-factor-at-a-time، با ذکر مثال | | |
4 | کاربرد، طراحی آزمایشها، رقابت سالم | طراحی آزمایشها: هوشمندانه کار کردن | یکی از مصداق های هوشمندانه کار کردن، استفاده از طراحی آزمایشها است. | | |
5 | کاربرد، طراحی آزمایشها، بیان ساده | کاربرد طراحی آزمایشها به زبان ساده | به پدربزرگ و مادربزرگ خود، چگونه اهمیت و کاربرد طراحی آزمایشها در زندگی را بیان میکنید؟ | | |
6 | هدف، طراحی آزمایشها، بیان ساده | هدف طراحی آزمایشها به زبان ساده | | ||
7 | هدف آزمایش | توجه به هدف آزمایش برای رسیدن به خروجی مطلوب با وجود نوسانات در عوامل | با ذکر مثال آموزش دانشجویان آمده از دانشگاههای مختلف | | |
8 | اهداف، طراحی آزمایشها | اهداف طراحی آزمایشها | | ||
9 | نوسان، عدم کارآیی طراحی آزمایشها | کجا طراحی آزمایشها کارآیی ندارد؟ | نوسان بسیار بالای فرآیند | | |
10 | چالشها، طراحی آزمایشها | چالشهای طراحی آزمایشها | زیر بار نرفتن مدیران برای انجام آزمایشات تعداد بالا | | |
11 | طرح آزمایشی | مفهوم طرح آزمایشی | | ||
12 | نحوه نمایش طرحها | نحوه نمایش طرحها | |
- | ردیف | کلیدواژه(ها) | عنوان | توضیحات | دریافت پرونده صوتی |
---|---|---|---|---|---|
1 | آمار، مهندسی | تفاوت علم آمار و حس مهندسی در تحلیل نتایج | به مهندس ها آمار یاد بدهیم یا به آماری ها مهندسی یاد بدهیم؟ اهمیت حس مهندسی در تعیین سطوح و عوامل و فهم فیزیک مسئله | | |
2 | دانش غیرآماری | مفهوم دانش غیرآماری مسئله | | ||
3 | نوسان طبیعی | نوسان طبیعی سیستم | انحراف معیار | | |
4 | واریانس، انحراف معیار، واحد | واحد واریانس و انحراف معیار | | ||
5 | انحراف معیار | مفهوم زیاد بودن مقدار انحراف معیار | | ||
6 | خطای زمینه، منشأ خطای زمینه، اهمیت خطای زمینه، تأثیر بارز عوامل | مفهوم خطای زمینه، منشأ و اهمیت آن | اهمیت خطای زمینه در بررسی بارز بودن یا نبودن تأثیر عوامل بر پاسخ | | |
7 | منشأ خطای زمینه | منشأ خطای زمینه | | ||
8 | خطای زمینه | مفهوم خطای زمینه | با مثال مصرف نوعی کلکتور | | |
9 | عامل، سطح | مفاهیم عوامل، سطوح در طراحی آزمایشها | با ذکر مثال پخت کیک | | |
10 | عامل، سطح، پاسخ | مفاهیم عوامل، سطوح و پاسخ در طراحی آزمایشها | کاربرد طراحی آزمایشها در به حداقل رساندن تلفات + با ذکر مثال پخت قورمهسبزی + شوخی | | |
ملاحظات انتخاب پاسخ مناسب | ملاحظات انتخاب پاسخ مناسب (ترکیب بازیابی و میزان خاکستر: کارآیی جدایش) | دلیل انتخاب کارایی جدایش به عنوان پاسخ در پروژهای در کارخانه زغالشویی زرند | | ||
11 | رابطه غیرخطی | مفهوم پاسخ غیرخطی | با ذکر مثال پخت کیک | | |
12 | عامل، سطح، تعداد آزمایشها | تعیین تعداد آزمایشهای مورد نیاز با استفاده از تعداد عوامل و سطوح | | ||
13 | انتخاب سطوح عوامل، توجه به فیزیک مسأله | توجه به فیزیک مسأله در انتخاب سطوح عوامل | اهمیت توجه به فیزیک مسأله یا منطق و تجربه گذشتگان در انتخاب سطوح + مثال پخت نان | | |
14 | تعداد سطوح عوامل، دو سطحی، سهسطحی، پاسخ خطی و غیرخطی | نیاز به بیش از دو سطح یا مقدار برای عوامل جهت بررسی رابطه غیرخطی پاسخ | با ذکر مثال pH | | |
15 | سطوح عوامل | نحوه تعیین سطوح عوامل | با ذکر مثال عددی | | |
16 | طوفان ذهن | مفهوم طوفان ذهن | | ||
17 | تعیین عوامل، مرحله غربالگری | نحوه تعیین عوامل | با ذکر مثال پخت کیک: تعیین عوامل و پاسخ | | |
18 | مرحله غربالگری (خصوصیتسنجی یا طبقهبندی) | مرحله غربالگری (Screening) | | ||
19 | تعداد ستونها در طرح آزمایشی، تعداد آزمایشها | حداکثر تعداد عوامل قابل بررسی در یک طرح آزمایشی | تعداد ستونهای یک طرح 8 آزمایشی | | |
20 | روش ساده تحلیل دادهها | روش ساده تحلیل دادهها | توجه به میانگین و پراکندگی دادهها: ضریب تغییرات | | |
21 | مفهوم، مؤثر بودن تأثیر عامل | مفهوم مؤثر بودن تأثیر یک عامل | اهمیت نحوه پاسخ دادن با مثال نان در آمدن از آن : علم را نان کنید! | | |
22 | صفر مهندسی | مفهوم صفر مهندسی در رابطه با تأثیر عوامل | تأثیرات با مقادیر کمتر از خطای زمینه، صفر مهندسی محسوب میشوند. | | |
23 | مفهوم معناداری تأثیر، شوخی، زبان ترکی | معناداری تأثیر عوامل | | ||
24 | تأثیر متقابل، افزایشی، کاهشی | مفهوم تأثیر متقابل 1 | | ||
25 | تأثیر متقابل | مفهوم تأثیر متقابل 2 | با ذکر مثال تأثیر متقابل زبان و محل تولد که همافزایی میکند. | | |
26 | تأثیر متقابل، مثبت یا افزایشی | مفهوم تأثیر متقابل 3 | با ذکر مثال | | |
27 | تأثیر متقابل سهگانه | دلیل انتخاب تأثیر متقابل سهگانه به عنوان شاخص ایجاد طرح های نیم فاکتوریلی | لزوم وجود مثبت و منفی (سطوح متفاوت) در یک ستون برای بررسی تأثیر | | |
28 | تخمین خطای زمینه، تأثیر متقابل سهگانه | تخمین خطای زمینه با استفاده از تأثیر متقابل سهگانه | | ||
29 | نمودار واریزهای | نمودار واریزهای برای بررسی کیفی یا تصویری خطای زمینه | نحوه رسم نمودار واریزهای + مثال شیب ریزش سنگها | | |
30 | نمودار واریزهای، مقادیر مطلق | دلیل استفاده از مقادیر مطلق تأثیرات در رسم نمودار واریزهای | | ||
31 | نمودار واریزهای | توصیف نمودار واریزهای | | ||
32 | بهینهسازی فرآیند | بهینهسازی فرآیند | بهینه سازی فرآیند نه عوامل + مثال فوتبال | | |
33 | روش چهار نقطه و مرکز | روش چهار نقطه و مرکز : یکی از روشهای بهینهسازی | علم خداوندی و ذکر مثال رسیدن به قله | |
- | ردیف | کلیدواژه(ها) | عنوان | توضیحات | دریافت پرونده صوتی |
---|---|---|---|---|---|
1 | تعداد کل ترکیبات ممکن | نحوه تعیین تعداد کل ترکیبات ممکن بر اساس تعداد عوامل و سطوح | | ||
2 | طرح متوازن | طرح متوازن | | ||
3 | طرح متعامد | توازن در طرحها و ویژگیهای طرحهای متعامد | متوازن بودن طرح | | |
4 | طرح ساده، طرح پیچیده (بزرگ) | استفاده از طرحهای ساده نه پیچیده در ابتدای کار | استفاده از طرحهای بزرگتر در مراحل بعدی | | |
5 | طرحهای فاکتوریل کامل | مفهوم طرحهای فاکتوریل کامل | | ||
6 | آمیختگی، اختلاط | مفهوم آمیختگی یا اختلاط | توضیح آمیختگی و تشبیه آن به شکیات نماز (بین رکعت دوم و سوم) | | |
7 | طرحهای فاکتوریل کامل، طرحهای کسری یا بخشی | تفاوت طرحهای فاکتوریل کامل با طرحهای کسری | | ||
8 | شاخص انتخاب بین دو طرح نیم فاکتوریلی | شاخص انتخاب بین دو طرح نیم فاکتوریلی 2 | دید مهندسی | | |
9 | شاخص مهندسی انتخاب بین دو طرح نیم فاکتوریلی، شوخی | شاخص مهندسی انتخاب بین دو طرح نیم فاکتوریلی 1 و شوخی 22 | هزینه رو از کجا آوردی؟ از صبح شروع کردی معلومه جیبت خالیه | | |
10 | طرحهای کسری یا بخشی، وجود اسامی متفاوت برای طرحهای آزمایشی | بیان دلیل وجود اسامی متفاوت برای طرحهای آزمایشی | وجود ترکیبهای متفاوت برای انتخاب طرح کسری از فاکتوریل کامل + ارائه مثال با نامگذاری طرحها با اسامی دانشجویان | | |
11 | طرحهای کسری یا بخشی، اختلاط، آمیختگی | اجتنابناپذیر بودن اختلاط در طرحهای کسری یا بخشی و راهحل مواجهه با این مشکل | اختلاط (confounding)؛ ویژگی ذاتی طرحهای کسری + راهحل مواجهه با این مشکل + شوخی | | |
12 | طرحهای غیر هندسی - طرح P-B | ویژگیهای طرحهای غیرهندسی مانند P-B | صرفنظر کردن از تأثیرات متقابل، امکان استفاده از طرحهای اشباع مانند P-B را فراهم میکند. | | |
13 | طرح P-B، توازن در طرحها | توازن در طرحهای P-B | | ||
14 | قدرت وضوح یا تفکیک (رزولوشن) | قدرت وضوح یا رزولوشن طرحهای آزمایشی | | ||
15 | عدد وضوح طرحها | نحوه تعیین اعداد وضوح طرحها | وضوح 3، وضوح 4 و وضوح 5 | | |
16 | وضوح، طرح 8 آزمایشی | وضوح طرح 8 آزمایشی برای بررسی سه عامل و بیشتر | | ||
17 | عدد وضوح طرحها | نحوه تعیین اعداد وضوح طرحها | وضوح 6 | | |
18 | طرحهای اشباع شده | ویژگی طرحهای اشباع شده (saturated) | |
- | ردیف | کلیدواژه(ها) | عنوان | توضیحات | دریافت پرونده صوتی |
---|---|---|---|---|---|
1 | ضریب قطعیت | مفهوم ضریب قطعیت | | ||
2 | validity, reliability | مفاهیم validity و reliability | معتبر بودن و قابل اطمینان بودن | | |
3 | reliability | reliability | | ||
4 | قابل اطمینان، reliability | ویژگی قابل اطمینان بودن نتایج 1 | | ||
5 | قابل اطمینان، reliability | ویژگی قابل اطمینان بودن نتایج 2 | | ||
6 | نمونهگیری، قابل تحلیل | ویژگی قابل تحلیل بودن نمونهها و نتایج | | ||
7 | Data supported conclusion | Data supported conclusion | | ||
8 | درجه آزادی | مفهوم و اهمیت درجه آزادی | اهمیت درجه آزادی در آنالیز واریانس | | |
9 | درجه آزادی | مفهوم درجه آزادی | | ||
10 | معناداری آماری، معناداری فنی، معناداری اقتصادی | مفاهیم معناداری آماری، فنی و اقتصادی | | ||
11 | معناداری آماری، معناداری فنی | تفاوت معناداری فنی و آماری و اهمیت توجه به زبان کارخانه در مطالعات دانشگاهی | با ذکر مثال دم موش و دم گربه | | |
12 | هزینه، معناداری اقتصادی | توجه به هزینه و معناداری اقتصادی | توجه به هزینه و معناداری اقتصادی | | |
13 | تکرار پنهان | تکرار پنهان | اهمیت تکرار پنهان در تعیین اینکه بهبود حاصله در پاسخ ناشی از کدام عامل است. | | |
14 | توان آزمون، power | مفهوم توان آزمون (power) | | ||
15 | توان آزمون، power، اندازه تأثیر، پراکندگی، تعداد آزمایشها | عوامل مؤثر در تعیین توان آزمون | | ||
16 | سیگنال، نویز | مفهوم مقدار عددی سیگنال به نویز | |
- | ردیف | کلیدواژه(ها) | عنوان | توضیحات | دریافت پرونده صوتی |
---|---|---|---|---|---|
1 | آنالیز واریانس | مفهوم آنالیز واریانس (ANOVA) | با ذکر مثال مصرف نوعی کلکتور | | |
2 | آنالیز واریانس | کاربرد آنالیز واریانس (ANOVA) | با ذکر مثال تفاوت آموزش با معلم خصوصی و مادربزرگ | | |
3 | آنالیز واریانس، توزیع فیشر | کاربرد توزیع فیشر (F-distribution) در آنالیز واریانس | | ||
4 | آنالیز واریانس | نحوه محاسبه آنالیز واریانس با اکسل | | ||
5 | آنالیز واریانس | مقایسه میانگینها (رد فرض صفر) | | ||
| |||||
6 | آنالیز واریانس، توزیع فیشر، مقدار آماره F | تفسیر جدول توزیع فیشر و مقدار آماره F در آنالیز واریانس | | ||
7 | جدول توزیع فیشر | مفهوم مقادیر جدول توزیع فیشر | | ||
8 | جدول توزیع فیشر | مفهوم مقدار یک برای F | با ذکر مفهوم خطای زمینه | | |
9 | جدول توزیع فیشر، شوخی | مفهوم مقادیر جدول توزیع فیشر و شوخی 28 | شما دیگر دارید بیراهه میروید، بس است! | | |
10 | جدول توزیع فیشر | تفسیر جدول توزیع فیشر | اندازه نمونه بیشتر از 30، تصویر نزدیکی از جمعیت مورد بررسی را ارائه میدهد. | | |
11 | یک دنبالهای بودن توزیع فیشر، MSB | دلیل قرار گرفتن MSB در صورت کسر محاسبه F | دلیل یک دنبالهای بودن توزیع فیشر | | |
12 | مقدار F جدول | مقایسه F آزمایشی و جدول | | ||
13 | تعداد نمونه، مقدار آماره F | رابطه تعداد نمونه با مقدار آماره F | | ||
14 | SSE ،SSB | مقایسه SSB و SSE | | ||
15 | مجموع مربعات کل | مفهوم کم بودن مجموع مربعات کل | | ||
16 | درصد مشارکت، %contribution | معنای درصد مشارکت در تحلیل دادهها | | ||
17 | مدل، خطای مدل | خطای مدل ارائه شده | | ||
18 | ارائه مدل | ارائه مدل: مرحله پس از تعیین عوامل بارز با آنالیز واریانس | | ||
19 | مقایسه مدلها | شاخص مقایسه مدلهای متفاوت | |
- | ردیف | کلیدواژه(ها) | عنوان | توضیحات | دریافت پرونده صوتی |
---|---|---|---|---|---|
1 | سیستم پایدار، سیستم ناپایدار | مفهوم سیستمهای پایدار و ناپایدار | با ذکر مثال گردو بر گنبد | | |
2 | سیستم پایدار | مفهوم سیستم پایدار1 | با ذکر مثال آموزش عالی | | |
3 | سیستم پایدار | مفهوم سیستم پایدار2 | با بیان حدیثی از امام علی (ع) | | |
4 | فلسفه تاگوچی، فلسفه معمول، تابع ضرر | تفسیر فلسفه تاگوچی (تابع ضرر) و عیب فلسفه معمول یا تیر- دروازهای (قبول و رد) | | ||
5 | طرح تاگوچی، تعیین تعداد آزمایشها در طرح تاگوچی | تعیین درجه آزادی تاثیرات متقابل در طرح تاگوچی و تعیین تعداد آزمایشها در طرح تاگوچی | تعیین تعداد آزمایشها در طرح تاگوچی: مجموع درجه آزادیها به اضافه یک | | |
6 | تابع ضرر | تفسیر تابع ضرر تاگوچی | شاخص سیگنال به نویز | | |
7 | طرح تاگوچی، نمودار خطی | نمودارهای خطی طرحهای تاگوچی | | ||
8 | کنترل ضمنی، فلسفه تاگوچی | مفهوم کنترل ضمنی در فلسفه تاگوچی | | ||
9 | آزمایش کنترلی، control test، تاگوچی | آزمایش کنترلی و زمان ضرورت انجام آن | |
- | ردیف | کلیدواژه(ها) | عنوان | توضیحات | دریافت پرونده صوتی |
---|---|---|---|---|---|
1 | طرح مربعات لاتین | نحوه به کارگیری طرح مربعات لاتین و ویژگیهای آن | |
- | ردیف | کلیدواژه(ها) | عنوان | توضیحات | دریافت پرونده صوتی |
---|---|---|---|---|---|
1 | بلوکبندی | تأثیر اضافه کردن بلوک در طرح آزمایشی | |
- | ردیف | کلیدواژه(ها) | عنوان | توضیحات | دریافت پرونده صوتی |
---|---|---|---|---|---|
1 | درس زندگی، اهمیت تفکر و تحلیل | درس زندگی 1: اهمیت فکر کردن و ارائه پیشنهاد و تصمیمگیری | تحلیل و تصمیمگیری و پیشنهاد برای بهبود کار، مهمتر از کار یدی است. | | |
2 | درس زندگی، خودباوری | درس زندگی 2: خودباوری: خودتان را دست کم نگیرید! | زمانبندی یا Timeline | | |
3 | درس زندگی، همسرداری | درس زندگی 3: همسر رویایی | | ||
4 | درس زندگی، علاقه، تلاش | درس زندگی 4: دنبال آنچه دوست دارید، بروید و برایش تلاش کنید. | روی نقاط قوت خود کار کنید. نمره، شاخص هیچ چیزی نیست. | | |
5 | درس زندگی، کیفیت پاسخ دادن | درس زندگی 5: اهمیت نحوه پاسخ دادن به سوالات | اهمیت نحوه پاسخ دادن با مثال نان در آمدن از آن + درس زندگی | | |
6 | جمله صبحگاهی، ارزیابی | جمله صبحگاهی در رابطه با بیان حس درباره درس | درخواست استاد برای ارزیابی درس توسط دانشجویان با بیان یک جمله | | |
7 | آموزش مجازی | مزیت آموزش مجازی | | ||
8 | درس زندگی، آیه قرآن | درس زندگی 6: شروع ترم با آیه ای از قرآن (با موضوع نماز) و آرزوهای خیر | درس باید ابزاری برای زندگی باشد نه برای نمره. | | |
9 | شروع کلاس | شروع کلاس با انرژی | | ||
10 | شوخی | شوخی 1 | بقیه عوامل رو چه کار میکنی؟ میفرستیشون سفر؟! | | |
11 | شوخی | شوخی 2 | چرا تا به حال توضیح ندادی؟ | | |
12 | شوخی، زبان ترکی | شوخی 3 و زبان ترکی 1 | | ||
13 | شوخی | شوخی 4 | | ||
14 | شوخی | شوخی 5 | | ||
15 | شوخی | شوخی 6 | | ||
16 | شوخی | شوخی 7 | | ||
17 | شوخی، زبان ترکی | شوخی 8 و زبان ترکی 2 | | ||
18 | شوخی | شوخی 9 | | ||
19 | شوخی | شوخی 10 | | ||
20 | شوخی، زبان ترکی | شوخی 12 و زبان ترکی 3 | | ||
21 | شوخی، زبان ترکی | شوخی 13 و زبان ترکی 4 | اهمیت نحوه پاسخ دادن با مثال نان در آمدن از آن: با این جوابها برای ممکلت پول در نمیآورید. | | |
22 | شوخی | شوخی 14 | | ||
23 | شوخی | شوخی 15 | | ||
24 | شوخی | شوخی 16 | | ||
25 | شوخی | شوخی 17 | | ||
26 | شوخی و زبان ترکی | شوخی 18 و زبان ترکی 5 | | ||
27 | شوخی و زبان ترکی | شوخی 19 و زبان ترکی 6 | | ||
28 | شوخی و زبان ترکی | شوخی 20 و زبان ترکی 8 | من به شما عشق معلمی میدهم و شما از نمره صحبت میکنید؟ | | |
29 | شوخی | شوخی 23 | | ||
30 | شوخی | شوخی 24 | | ||
31 | شوخی | شوخی 25 | | ||
32 | شوخی | شوخی 26 | | ||
33 | شوخی | شوخی 28 | عدم تکرار مطالب بدون اینکه آن را یاد گرفته باشیم. | | |
34 | شوخی | شوخی 29 | | ||
35 | شوخی | شوخی 30 | | ||
36 | شوخی | شوخی 31 | | ||
37 | شوخی | شوخی 32 | | ||
38 | زبان ترکی | زبان ترکی 10 | | ||
39 | شوخی | شوخی 33 | | ||
40 | زبان ترکی | زبان ترکی 11 | | ||
41 | شوخی ، زبان ترکی | شوخی 34 و زبان ترکی 12 | | ||
42 | شوخی | شوخی 35 و زبان ترکی 13 | | ||
43 | شوخی | شوخی 36 | | ||
44 | شوخی | شوخی 37 | |