در این جلسه که درتاریخ ۲۲شهریور ۱۴۰۳ برگزارشد، به طور خلاصه به بررسی تغییر طراحی آسترهای آسیای نیمه خودشکن پرداخته شد. در ادامه، روش انجام کار، نتایج شبیهسازی طرحهای قبل و طرحهای پیشنهادی نشان داده شده است.
به منظور طراحی آسترهای آسیا ابتدا باید مسیر حرکت ذرات داخل آسیا شبیهسازی شود. به منظور طراحی آسترها ابتدا میبایست مسیر حرکت ذرات داخل آسیا شبیهسازی شود. مرکز تحقیقات فرآوری مواد کاشیگر از سالهای بسیار دور به این تکنولوژی دست پیدا کرده است.
در مدار آسیاکنی کارخانه فرآوری سرباره از یک آسیای نیمه خودشکن سرعت ثابت استفاده شده است. آسترهای این آسیا کاملا فلزی است. بررسیهایی که تاکنون در این آسیا انجام شده است، نشان میدهد که آسترهای طرح اصلی آنان به دلیل شرایط آسیا، بسیار مستعد شکست آستر هستند. شکست آستر علاوه بر جنس آسترها، ناشی از مسیر نامناسب حرکت بار است. تنها راه تغییر مسیر مواد، تغییر طرح آستر است. مشخصات آسیای نیمه خودشکن در شکل ۱ آورده شده است.
شکل ۱: مشخصات آسیای نیمه خودشکن
آسترهای دیواره ورودی و خروجی این آسیا، از نوع شعاعی هستند و از آنجا که آسیا تنها در یک جهت قابلیت چرخش دارد، این امکان فراهم است که بتوان از آسترهای منحنی به جای شعاعی استفاده کرد. استفاده از آسترهای منحنی، رویکردی جدید در طراحی آسترهای دیواره ورودی و خروجی است که سبب خروج سریع مواد خردشده از آسیا میشود. خروج مواد خرد شده سبب ایجاد فضای خالی برای مواد جدید و در نتیجه افزایش تناژ میشود. آسترهای هد ورودی این آسیا شامل دو بخش داخلی و بیرونی هر کدام ۲۰ عدد می باشد (شکل۲) .
شکل ۲: آسترهای هد ورودی
همانطور که در شکل ۳ مشاهده می کنید، حلقه بیرونی قرمز رنگ نحوه سایش ایجاد شده آسترهای هد ورودی را نشان می دهد. دلیل سایش با این مدل در آسترهای هد ورودی به یک طرف چرخیدن آسیای نیمه خودشکن می باشد.
شکل ۳: نحوه سایش آسترهای هد ورودی
طبق شبیه سازی انجام شده شکل ۴ گلوله های آسیای نیمه خودشکن درقسمت ورودی در ناحیه چشم بار بصورت سایشی حرکت میکنند و همین موضوع دلیل اصلی ایجاد سایش در آسترهای هد ورودی است.
شکل ۴: شبیه سازی مسیرحرکت گلوله ها
همچنین یکی دیگر از اشکالات طراحی آسترهای هد ورودی، وارد شدن ضربات به ردیف اول آسترهای بدنه میباشد. این ضربات موجب شکستگی و سایش زیاد برای حلقه اول آسترهای بدنه میشود (شکل۵).
شکل ۵: اثرات ضربه بر روی آسترهای بدنه ردیف اول
طبق طراحی انجام شده توسط مرکز تحقیقات کاشیگر با تغییر طرح از حالت شعاعی به حالت انحنا دار، مسیر حرکت گلولهها تغییر پیدا میکند و نتیجه آن کاهش سایش آسترهای هد ورودی است. شبیه سازی مسیر حرکت بار در شکل ۶ نشان داده شده است.
شکل ۶:مقایسه شبیه سازی در طرح های شعاعی و منحنی
یکی دیگر از نکات مثبت اصلاح طرح آسترهای هد ورودی آسیای نیمه خودشکن؛کاهش تعداد آنها از ۴۰ به ۳۰قطعه است. که موجب کاهش زمان در تعویض دوره ای آسترهای آسیای نیمه خودشکن میشود.(شکل۷)
شکل ۷: کاهش تعداد قطعات آسترهای هد ورودی آسیای نیمه خودشکن
آسترهای بدنه(جداره) اسیای نیمه خودشکن متشکل از ۴ ردیف در حلقه های۳۲ تایی به صورت ۳پیچ و ۴پیچ یک در میان می باشند (شکل۸).
شکل۸: نمایی از آسترهای جداره آسیای نیمه خودشکن
بررسیهایی که تاکنون انجام شده، نشان داده که روند سایش آسترهای آسیای نیمهخودشکن کارخانه فرآوری سرباره به نوعی است که ردیف اول و دوم عمر کوتاه تری دارند و زودتر از آسترهای دو ردیف بعدی تعویض میشوند. اگر با افزایش ارتفاع دو ردیف ابتدایی، عمر آسترهای هر چهار ردیف یکسان شود، منجر به کاهش توقفات میشود(نمودار۱).
نمودار۱: نرخ سایش آسترهای