این مباحث شامل برشهایی کوتاه از کلاس درس سمینار در مقطع کارشناسی ارشد با تدریس دکتر صمد بنیسی است که به تفکیک موضوع و مطابق سرفصلهای وزارت علوم در اختیار علاقهمندان قرار گرفته است.
- | ردیف | کلیدواژه(ها) | عنوان | توضیحات | دریافت پرونده صوتی |
---|---|---|---|---|---|
1 | اهمیت نگارش، انتشار یافتههای علمی | اهمیت نگارش و انتشار یافتههای علمی: چرا ما مینویسیم؟ | | ||
2 | بیان تأثیرگذار، ویژگیها | دو ویژگی شیوه بیان تأثیرگذار اساتید | آموزش عالی باید به هنر تدریس نیز توجه کند! | | |
3 | برقراری ارتباط، مهندس | سهم برقراری ارتباط در زمان کاری یک مهندس | | ||
4 | مهندس، برقراری ارتباط، مرتبه شغلی | افزایش اهمیت توانمندی در برقراری ارتباط با ارتقای مرتبه شغلی یک مهندس | | ||
5 | دانش، تجربه، خلاقیت | تفاوت دانش، تجربه و خلاقیت | | ||
6 | مهندس، مهارت نوشتن، توانایی نوشتن | چرا مهندس نمیتواند خوب بنویسد؟ | | ||
7 | مهندس، توانایی نوشتن | چرا مهندسان اغلب فکر میکنند که نمیتوانند بنویسند؟ | مهندسان چون نمینویسند، به این نتیجه میرسند که نمیتوانند بنویسند. | | |
8 | مهندس، پتانسیل نوشتن | چرا مهندس پتانسیل نوشتن را دارد؟ | tabulate: منظم نوشتن | | |
9 | اخلاق در پژوهش | اخلاق در پژوهش | با ذکر مثال | | |
10 | کنگره، سمپوزیوم، کنفرانس و سمینار | کنگره، سمپوزیوم، کنفرانس و سمینار | | ||
11 | سمینار | سمینار در ایران! | | ||
12 | اشتباه املایی، کنفرانس | اشتباه املایی در کنفرانس | | ||
13 | گوش کردن، یادگیری | هنر گوش کردن و اهمیت یادگیری و عدم پرداختن به کارهای بیهوده | در تعامل با دیگران، یا چیزی یاد بگیرید یا چیزی یاد بدهید. | | |
14 | تلاش، تجربهاندوزی | نتیجه تلاش کردن و تجربهاندوزی | انسان، فطرتاً راحتطلب است و به دنبال توجیه است. | |
- | ردیف | کلیدواژه(ها) | عنوان | توضیحات | دریافت پرونده صوتی |
---|---|---|---|---|---|
1 | اهمیت، کاربردها، ارائه شفاهی | اهمیت و کاربردهای ارائه شفاهی | | ||
2 | نکات کلیدی، تهیه اسلایدها، ارائه شفاهی | نکات کلیدی در تهیه اسلایدهای ارائه شفاهی | | ||
3 | نکات کلیدی، مؤثرتر کردن اسلایدها، ارائه شفاهی | نکات کلید مؤثرتر کردن اسلایدهای ارائه شفاهی | اصل بر تفهیم مطالب باشد + استفاده از پویانمایی | | |
4 | قانون 6 در 6، تهیه اسلایدها، ارائه شفاهی | قانون 6 در 6 در تهیه اسلایدهای ارائه شفاهی | | ||
5 | رنگ پس زمینه، تهیه اسلایدها، ارائه شفاهی | بهترین رنگ پس زمینه در اسلایدهای ارائه شفاهی | رنگ آبی | | |
6 | بیان ساده، اسلایدها، تهیه اسلایدها، ارائه شفاهی | مثالی از نحوه ساده کردن بیان مطالب در اسلایدهای ارائه شفاهی | استفاده از شکل چندمرحلهای به جای نوشته | | |
7 | رموز، ارائه شفاهی، موفق | رموز ارائه شفاهی موفق | | ||
8 | تهیه اسلایدها، نمودار، ارائه شفاهی | نکات تهیه اسلایدهای ارائه شفاهی: ویژگیهای نمودار مناسب | وضوح و سادگی و تنوع | | |
9 | تهیه اسلایدها، مشخص تر کردن نکات مهم، ارائه شفاهی | نکات تهیه اسلایدهای ارائه شفاهی: مشخص تر کردن نکات مهم | | ||
10 | تعداد زیاد اسلایدها، ارائه شفاهی | پیامدهای استفاده از تعداد زیاد اسلایدها در ارائه شفاهی | تعداد زیاد اسلایدها: کاهش نقش ارائهدهنده | | |
11 | نقش ارائهدهنده، ارائه شفاهی | ارائهدهنده: نقش اصلی در ارائه شفاهی | ارائهدهنده، باید نقش اصلی را داشته باشد و نه اسلایدها! موسیقی متن نباشیم! | | |
12 | خلاقیت، تهیه اسلایدها، ارائه شفاهی | خلاقیت در تهیه اسلایدهای ارائه شفاهی | | ||
13 | علم، تجربه، ارائه شفاهی | لازمه ارائه موفق: علم به همراه تجربه | به کارگیری آنچه آموختهایم، کارگشاست. | | |
14 | مدیریت نگرانی، ترس، شادابی، هیجان، ارائه شفاهی | هیجان مثبت: روی دیگر ترس از ارائه - روشهای مدیریت نگرانی در ارائه شفاهی | افزایش ضربان قلب در ابتدای ارائه + ترس و نگرانی از ارائه طبیعی است ولی باید آن را به شادابی و هیجان مثبت تبدیل کرد. | | |
15 | ترس، ارائه شفاهی | روشهای کاهش استرس و ترس از ارائه شفاهی | | ||
16 | آمادگی، روحی و روانی، ارائه شفاهی | آمادگی روحی و روانی قبل از ارائه شفاهی | | ||
17 | نکات کلیدی، آمادگی قبل از ارائه شفاهی | نکات کلیدی آمادگی قبل از ارائه شفاهی | | ||
18 | مخاطبشناسی، ارائه شفاهی | مخاطبشناسی قبل از ارائه شفاهی | | ||
19 | تمرین، ارائه شفاهی | نکات مهم در تمرین ارائه شفاهی | | ||
20 | تمرین، تصویربرداری، ارائه شفاهی | تمرین ارائه شفاهی با تصویربرداری از خود | | ||
21 | مرور، ارائه شفاهی | مرور ارائه شفاهی | اهمیت عدم وجود غلط املایی، ارائه تمرینی با استاد مشاور (dry run) | | |
22 | حفظ روحیه، ارائهدهنده، ارائه شفاهی، شوخی | حفظ روحیه ارائهدهنده با وجود تعداد کم مخاطبان + شوخی 3 | | ||
23 | وضعیت ظاهری، پوشش، ارائه شفاهی | وضعیت ظاهری و پوشش در ارائه شفاهی | | ||
24 | مسائل فرهنگی و اجتماعی، ارائه شفاهی | توجه به مسائل فرهنگی و اجتماعی در ارائه شفاهی | | ||
25 | شروع، ارائه شفاهی | نکات مربوط به شروع ارائه شفاهی | | ||
26 | اسلاید آغازی، ارائه شفاهی، درس زندگی، شوخی | نحوه بیان اسلاید آغازی (عنوان) ارائه شفاهی 1 + درس زندگی 4 + شوخی 10 | | ||
27 | اسلاید آغازی، ارائه شفاهی، درس زندگی، شوخی | نحوه بیان اسلاید آغازی (عنوان) ارائه شفاهی 2 + درس زندگی 5 + شوخی 11 | تغییر رفتار در ایران، بسیار دشوار است. به عنوان نماینده ایران، قوی ظاهر شوید! | | |
28 | مخاطب، دور نشدن از مخاطب، ارائه شفاهی | دور نشدن از مخاطب در ارائه شفاهی | Do not avoid the audience. | | |
29 | تأثیرگذاری کلام، مدت زمان، ارائه شفاهی | برتری تأثیرگذاری کلام بر مدت زمان ارائه شفاهی | | ||
30 | اشتیاق، ارائهدهنده، ارائه شفاهی | اهمیت اشتیاق ارائهدهنده در موفقیت ارائه شفاهی | اشتیاق خود را به مخاطب منتقل کنید. اگر به موضوعی علاقه ندارید، درباره آن صحبت نکنید! | | |
31 | قبولاندن خود به مخاطب، ارائه شفاهی | قبولاندن خود به مخاطب در ارائه شفاهی | عدم انتقال تردید، صراحت و تسلط بر موضوع | | |
32 | بهانهتراشی، عذرخواهی، ارائه شفاهی | در ارائه شفاهی بهانهتراشی و عذرخواهی نکنیم! | | ||
33 | ارائه شفاهی | در ارائه خودتان باشید. | ادای کسی را در نیاوریم! | | |
34 | اصطلاحات انگلیسی | بهکارگیری صحیح اصطلاحات انگلیسی | | ||
35 | بهخاطرسپاری، مخاطبان، ارائه شفاهی | میزان به خاطرسپاری ارائه شفاهی توسط مخاطبان | | ||
36 | طرز بیان، آهنگ کلام، ارائه شفاهی | طرز بیان و آهنگ کلام در ارائه شفاهی | | ||
37 | سبک، ارائه شفاهی | مفهوم و اهمیت سبک غیرگفتاری ارائه شفاهی | سهم سبک در تأثیرگذاری ارائه شفاهی: 93 درصد | | |
38 | سبک، ارائه شفاهی | سبکهای ارائه شفاهی | روخوانی، نیمهحفظی و حفظی | | |
39 | اهمیت ارتباط چشمی، ارائه شفاهی | اهمیت رعایت ارتباط چشمی در ارائه شفاهی | لازمه رعایت ارتباط چشمی: عدم روخوانی اسلایدها | | |
40 | ارتباط چشمی، هوشمندانه، ارائه شفاهی | ارتباط چشمی هوشمندانه در ارائه شفاهی | هنگام معرفی شدن توسط رئیس جلسه + نگاه کردن به افراد آشنا در سالن ارائه | | |
41 | ارتباط چشمی، ارائه شفاهی | نکات مربوط به ارتباط چشمی در ارائه شفاهی | طول ارتباط چشمی و رعایت عدالت در ارتباط چشمی | | |
42 | تأثیر ارتباط چشمی، ارائه شفاهی | تأثیر ارتباط چشمی در ارائه شفاهی | کم کردن فاصله میان ارائهدهنده و مخاطب، درگیر کردن مخاطب، حسگر میزان فهم مطالب | | |
43 | ارتباط چشمی، توجه مخاطبان، ارائه شفاهی | لزوم ارتباط چشمی در ارائه شفاهی: بازگرداندن توجه مخاطب | میزان توجه مخاطبان آمریکایی: 9 ثانیه | | |
44 | تجهیزات نمایش، حرکات بدن، ارائه شفاهی | آشنایی قبلی با تجهیزات نمایش و هماهنگی حرکات بدن با مطالب ارائه شفاهی | | ||
45 | زبان بدن، سیاست، حرکات آینهای، دست دادن | اهمیت زبان بدن در سیاست: حرکات آینهای و نحوه صحیح دست دادن | | ||
46 | نبایدها، زبان بدن، دست، ارائه شفاهی | نبایدهای زبان بدن در ارائه شفاهی: دست | با انگشت اشاره کردن (pointing) به مخاطب، نابخشودنی است. | | |
47 | بایدها، زبان بدن، دست، ارائه شفاهی | بایدهای زبان در ارائه شفاهی: دست | | ||
48 | بایدها، زبان بدن، صورت، ارائه شفاهی | بایدهای زبان در ارائه شفاهی: صورت | | ||
49 | زبان بدن، تأکید، دست، ارائه شفاهی | زبان بدن: نحوه صحیح تأکید روی مطلب | | ||
50 | زبان بدن، پا | زبان بدن: حرکت پاها | حرکات پاها راست میگویند. | | |
51 | مدیریت زمان، ارائه شفاهی | مدیریت زمان ارائه شفاهی | | ||
52 | خاتمه، ارائه شفاهی | نکات مربوط به خاتمه ارائه شفاهی | | ||
53 | پرسش و پاسخ، ارائه شفاهی | پرسش و پاسخ در ارائه شفاهی | عدم درخواست تکرار سوال، مکث عالمانه، نمیدانم محترمانه | | |
54 | معیارهای ارزیابی، برگه داوری، ارائه شفاهی | معیارهای ارزیابی ارائه شفاهی: برگه داوری | |
- | ردیف | کلیدواژه(ها) | عنوان | توضیحات | دریافت پرونده صوتی |
---|---|---|---|---|---|
1 | اهمیت، مصاحبه شغلی، استخدام | اهمیت مصاحبه شغلی در استخدام | | ||
2 | بایدها، مصاحبه شغلی | بایدهای مهم مصاحبه شغلی | | ||
3 | نبایدها، مصاحبه شغلی | نبایدهای مهم مصاحبه شغلی | دروغ، بدگویی از کارفرمای قبلی | | |
4 | لباس، مصاحبه شغلی | لباس مناسب در مصاحبه شغلی | | ||
5 | پاسخ، سوالهای معمول، مصاحبه شغلی | آماده کردن پاسخ سوالهای معمول در مصاحبه شغلی | | ||
6 | توصیهنامه، استخدام | نقش توصیهنامه در استخدام | | ||
7 | اسامی، مصاحبهکنندگان | شناخت صحیح اسامی مصاحبهکنندگان | | ||
8 | دست دادن، مصاحبه شغلی | اصول دست دادن در مصاحبه شغلی | | ||
9 | زمانبندی، مصاحبه شغلی | زمانبندی رسیدن به مکان مصاحبه شغلی | | ||
10 | خودت باش، مصاحبه شغلی | در مصاحبه شغلی خودت باش. | | ||
11 | در زدن، مصاحبه شغلی، شوخی | نحوه صحیح در زدن در مصاحبه شغلی، شوخی 9 | | ||
12 | تشکر کردن، مصاحبهکنندگان | تشکر کردن از مصاحبهکنندگان پس از اتمام جلسه | | ||
13 | حقوق، مصاحبه شغلی | نشان ندهید که فقط برای حقوق به مصاحبه شغلی آمدهاید. | |
- | ردیف | کلیدواژه(ها) | عنوان | توضیحات | دریافت پرونده صوتی |
---|---|---|---|---|---|
1 | گذر زمان، نوشته علمی | تفاوت ساختاری نوشتههای علمی در گذر زمان | نوشتههای جدید: اهمیت کار بر شخص | | |
2 | اهمیت، عنوان مناسب، نوشته علمی | اهمیت انتخاب عنوان مناسب نوشته علمی | با ذکر مثال: طول مناسب + اختصاصی بودن + جامع + مانع | | |
3 | عنوان، ویژگیها، نوشته علمی | ویژگیهای عنوان مناسب نوشته علمی | | ||
4 | روایی، آهنگ آوایی، عنوان، نوشته علمی | روایی و آهنگ آوایی در انتخاب عنوان مقالات علمی | با ذکر مثال | | |
5 | عنوان، کلمات اختصاصی و اختصاری، نوشته علمی | عدم استفاده از کلمات اختصاصی و اختصاری در عنوان نوشته علمی | کلمات اختصاصی: اسامی تجاری و فرمولهای شیمیایی | | |
6 | مخاطبشناسی، نوشته علمی | مخاطبشناسی در نوشته علمی | | ||
7 | اسامی نویسندگان، حضور فعال، مقاله علمی | لازمه وجود نام فرد در اسامی نویسندگان مقاله علمی: شرکت فعال | | ||
8 | اسامی نویسندگان، اخلاق در پژوهش، مقاله علمی | نکات مربوط به نوشتن اسامی نویسندگان مقاله علمی | ترتیب اسامی نویسندگان، اخلاق در پژوهش، با ذکر مثال | | |
9 | موفق، نوشته علمی | مشخصات نوشته علمی موفق | سادگی و تفهیم مطلب با کمترین تعداد کلمات | | |
10 | قواعد، مقاله علمی | قواعد نگارش مقاله علمی | شروع و خاتمه منطقی، دارای انسجام، کوتاه | | |
11 | شرط انتشار، مقاله علمی | شرط انتشار مقاله علمی | | ||
12 | ساختار، مقاله علمی، IMRAD | ساختار مقاله علمی: IMRAD | | ||
13 | مقاله علمی، IMRAD | توصیف جزئیات IMRAD در مقاله علمی | | ||
14 | جایگاه، چکیده، نوشته علمی | جایگاه چکیده در نوشته علمی | | ||
15 | انواع، چکیده، نوشته علمی | انواع چکیدهها | | ||
16 | چکیده، نوشته علمی | نکات مربوط به نوشتن چکیده نوشته علمی | | ||
17 | چکیده، ویژگیها، نوشته علمی | ویژگیهای چکیده مناسب نوشته علمی | | ||
18 | کلمات کلیدی، عنوان کوتاه، مقاله علمی | کلمات کلیدی و عنوان کوتاه شده در مقاله علمی | key words, shorten title | | |
19 | کتابخانه دیجیتال، همت، مقدمه، نوشته علمی | کتابخانه دیجیتال همت: گنجینه نگارش مقدمه نوشتههای علمی | آگاهی، لازمه تصمیمگیری است. | | |
20 | مقدمه، نوشته علمی، شوخی | نکات مربوط به نوشتن مقدمه نوشته علمی + شوخی 2 | | ||
21 | کیفیت، کمیت، ارجاع، نوشته علمی | برتری کیفیت بر کمیت در نوشته علمی و ارجاعات | کیلویی ننویسیم! کیلویی ارجاع ندهیم! واحد علم، کیلو نیست. | | |
22 | مواد و روشها، روش تحقیق، نوشته علمی | نکات مربوط به مواد و روشهای(روش تحقیق) نوشته علمی | فرهنگ انتقال آنچه که میدانیم به دیگران + با ذکر مثال | | |
23 | مواد و روشها، روش تحقیق، نوشته علمی | اهمیت ذکر جزئیات در بخش مواد و روشهای نوشته علمی | بخش مواد و روشها (روش تحقیق) باید به گونهای نوشته شود که تکرارپذیر باشد. | | |
24 | فهرست کردن، نوشته علمی، شوخی | مزایای فهرست کردن | جلوگیری از تکرار | | |
25 | جدول، نوشته علمی | توضیحات جدول در نوشته علمی | با ذکر مثال | | |
26 | جدول، نوشته علمی | نکات مربوط به استفاده از جدول در نوشته علمی | با ذکر مثال از جداول استاندارد | | |
27 | جدول، نتایج نمونهبرداری، نوشته علمی | نکات مربوط به استفاده از جدول در نوشته علمی: نحوه ثبت نتایج نمونهبرداری | | ||
28 | نمودار، نوشته علمی، شوخی | نکات مربوط به رسم نمودار در نوشته علمی + شوخی 5 | | ||
29 | نمودار، نتایج آزمایشگاهی، برازش منحنی، نوشته علمی | تفاوت نمودار حاصل از نتایج آزمایشگاهی و برازش منحنی نرمافزاری در نوشته علمی | | ||
30 | اعداد، محدوده اطمینان، نوشته علمی | بیان اعداد در نوشته علمی: محدوده اطمینان | | ||
31 | بیان نتایج آماری، نوشته علمی، شوخی | دقت در بیان نتایج آماری + شوخی 1 | | ||
32 | اعداد، معناداری، اقتصادی، آماری، فنی، نوشته علمی | بیان اعداد در نوشته علمی: معنادار بودن اقتصادی، آماری و فنی | | ||
33 | زبان دانشگاه، زبان کارخانه، معناداری، فنی | تفاوت زبان دانشگاهی و کارخانهای: معنادار بودن فنی | دم موش و دم گربه | | |
34 | ارائه یافتهها و نتایج، دانش نوین، نوشته علمی | نکات مربوط به ارائه یافتهها و نتایج نوشته علمی | | ||
35 | داده پرت، تحلیل نتایج، نوشته علمی | نحوه برخورد با داده خارج از روند در تحلیل نتایج نوشته علمی | حذف داده پرت | | |
36 | بحث، تحلیل نتایج، نوشته علمی | نکات مربوط به بحث و تحلیل نتایج در نوشته علمی | دنیا به سمت خردورزی میرود. | | |
37 | شواهد و دلایل، نتایج، نوشته علمی | اهمیت بازگویی شواهد و دلایل نتایج نوشته علمی | در کار علمی، ان شاالله گربه است، وجود ندارد! | | |
38 | بیان ناکامیها و نارساییها، نوشته علمی | اهمیت بیان ناکامیها و نارسایی در نوشته علمی | | ||
39 | نتایج، متاقض، موافق | نحوه بیان نتایج متناقض یا موافق با اصول شناخته شده | | ||
40 | نتیجهگیری، نوشته علمی | نکات مربوط به نتیجهگیری نوشته علمی | | ||
41 | تقدیم به، تقدیر و تشکر، نوشته علمی، شوخی | نکات مربوط به تقدیم به و تقدیر و تشکر در نوشته علمی + شوخی 5 | | ||
42 | کتابشناسی، مراجع، نوشته علمی | کتابشناسی یا مراجع در نوشته علمی | معمولاً اولین محل برای بررسی توسط داور، بخش مراجع است. | |
- | ردیف | کلیدواژه(ها) | عنوان | توضیحات | دریافت پرونده صوتی |
---|---|---|---|---|---|
1 | تفاوت، پوستر (مقاله دیواری)، مقاله | تفاوت پوستر (مقاله دیواری) با مقاله | | ||
2 | ساختار، پوستر (مقاله دیواری) | ساختار پوستر (مقاله دیواری) | | ||
3 | تهیه و تنظیم، پوستر (مقاله دیواری) | تهیه و تنظیم پوستر (مقاله دیواری) | مسئله فرهنگ، دوراندیشی برای حمل و نصب پوستر | | |
4 | نصب، پوستر (مقاله دیواری) | نصب پوستر (مقاله دیواری) | با ذکر مثال | | |
5 | مثال، پوستر (مقالهدیواری) | مثالی از پوستر مناسب (مقاله دیواری) | پروفسور راجامانی و دکتر یحیایی | | |
6 | ارائه، پوستر (مقاله دیواری) | ارائه پوستر (مقاله دیواری) | |
- | ردیف | کلیدواژه(ها) | عنوان | توضیحات | دریافت پرونده صوتی |
---|---|---|---|---|---|
1 | شروع کلاس، آیه قرآن | شروع کلاس با آیه قرآن: آیه 4 سوره فتح | | ||
2 | دانشگاه خیال | دانشگاه خیال من | پیادهسازی رویاها زمانبر است. شکیبا باشید! | | |
3 | درس زندگی | درس زندگی 1: امداد غیبی | You make us look bad! | | |
4 | درس زندگی، شوخی | درس زندگی 2 + شوخی 5 | موسیقی زندگی + برای کار خوب، باید وقت بگذارید! | | |
5 | درس زندگی، شوخی | درس زندگی 3: لبخند بزنیم! + شوخی 9 | | ||
6 | شوخی | شوخی 4 | رمز ارز | | |
7 | شوخی | شوخی 6 | | ||
8 | شوخی | شوخی 7 | محکم بگویید نمیدانم! | | |
9 | شوخی | حفظ اعتبار با کارهای قوی + شوخی 8 | | ||
10 | درس زندگی | درس زندگی 4: خاطرات سفر و مهاجرت | پوستر (مقاله دیواری) | | |
11 | درس زندگی | درس زندگی 5: برای پول کار نکنید! | |