این مباحث شامل برشهایی کوتاه از کلاس درس کنترل و مدلسازی در سیستمهای فرآوری مواد معدنی در مقطع کارشناسی ارشد با تدریس دکتر صمد بنیسی است که به تفکیک موضوع و مطابق سرفصلهای وزارت علوم در اختیار علاقهمندان قرار گرفته است.
- | ردیف | کلیدواژه(ها) | عنوان | توضیحات | دریافت پرونده صوتی |
---|---|---|---|---|---|
1 | علوم کاربردی، اهمیت درس کنترل | توجه به علوم کاربردی موردنیاز صنعت و کشور و اهمیت یادگیری درس کنترل | | ||
2 | کاربرد کنترل، زندگی | کاربرد کنترل در زندگی | | ||
3 | هدف سیستم کنترل | هدف استفاده از سیستم کنترل | با ذکر مثال | | |
4 | مزایای سیستم کنترل | مزایای سیستم کنترل | با ذکر مثال استفاده از ترموستات در شوفاژ | | |
5 | مزیت سیستم کنترل، هزینه همگنسازی | مزیت به کارگیری سیستم کنترل در حذف هزینه همگنسازی (سیستم داشت و برداشت) | | ||
6 | مزیت سیستم کنترل، سطح ايمني تجهيزات | افزايش سطح ايمني تجهيزات به عنوان يکي از مزاياي استفاده از سيستم کنترل | با ذکر مثال آسياي نيمهخودشکن | | |
7 | مزیت سیستم کنترل، ظرفیت تجهیزات | افزایش ظرفیت تجهیزات به عنوان یکی از مزایای استفاده از سیستم کنترل | با ذکر مثال سنگشکن | | |
8 | صرفه اقتصادی سیستم کنترل، عصر خردمندی | بررسی صرفه اقتصادی سیستم کنترل | با ذکر مثال سماور + برتری خرد نسبت به سختافزار و نرمافزار در هر کاری از جمله بهکارگیری سیستم کنترل | | |
9 | عدم استفاده از سیستم کنترل، محافظهکاری | نتیجه عدم استفاده از سیستم کنترل: محافظهکاری در کارخانهها | با ذکر مثال باز گذاشتن شیر ورودی مواد شیمیایی | | |
10 | صرفه اقتصادی، مقیاس عملیات | مقایسه صرفه اقتصادی سیستم کنترل برای کارخانههای بزرگ و کوچک (مقیاس عملیات) | با ذکر مثال هزینه دبیسنج | | |
11 | مقیاس عملیات، شاخصهای بهکارگیری و انتخاب نوع سیستم کنترل | مقیاس عملیات به عنوان یکی از شاخصهای به کارگیری و انتخاب نوع سیستم کنترل | | ||
12 | پیچیدگی کانیشناسی، شاخصهای بهکارگیری و انتخاب نوع سیستم کنترل | پیچیدگی کانیشناسی به عنوان یکی از شاخصهای به کارگیری و انتخاب نوع سیستم کنترل | پیچیدگی کانیشناسی به عنوان یک شاخص در بهکارگیری و انتخاب نوع سیستم کنترل | | |
13 | مقیاس عملیات | هزینهبر بودن سیستم کنترل برای کارخانجات کوچک (مقیاس عملیات) | | ||
14 | تخمين بهبود، متالورژي، توجيه اقتصادي | تخمين بهبود حاصله در متالورژي فرآيند: اولين مرحله توجيه اقتصادي سيستم کنترل | | ||
15 | توجیه اقتصادی | توجیه اقتصادی به کارگیری سیستم کنترل | | ||
16 | توجیه اقتصادی | دو مرحله توجیه اقتصادی استفاده از سیستم کنترل | | ||
17 | توجیه اقتصادی، زمان برگشت سرمایه | تأثیر بازیابی بر توجیه اقتصادی سیستم کنترل و زمان برگشت سرمایه | | ||
18 | قرارداد فروش، توجيه اقتصادي، زمان برگشت سرمايه | نحوه استفاده از قرارداد فروش براي توجيه اقتصادي به کارگيري سيستم کنترل و محاسبه زمان برگشت سرمايه | | ||
19 | افزایش عیار یا بازیابی | امکان صفر بودن افزایش عیار یا بازیابی با وجود استفاده از سیستم کنترل | برتری خردمندی نسبت به استفاده از تجهیزات گرانقیمت + عصر خردورزی | | |
20 | نوسان ذاتی ورودیهای فرآیند | وجود نوسان ذاتی در ورودیهای فرآیند | | ||
21 | نوسان | مفهوم نوسان در کنترل | با ذکر مثالی از رفتار افراد | | |
22 | نوسان ذاتی ورودیهای سیستم، کنترل حلقه باز | دلیل عدم امکان استفاده از کنترل حلقه باز در فرآوری | عملکرد نامناسب کنترل حلقه باز به دلیل نوسان ذاتی ورودیهای سیستم با ذکر مثال پخت نان | | |
23 | مفهوم نوسان، کنترل پایدارساز | مفهوم کلی نوسان و کنترل پایدارساز | وجود نوسان ذاتی در صنعت و برخی افراد: تنها راه پایداری در زندگی، اتصال به پایدار مطلق است. | | |
24 | کنترل پايدارساز ، کاهش نوسان | اهميت استفاده از کنترل پايدارساز برای کاهش نوسانات | اهميت استفاده از کنترل پايدارساز برای کاهش نوسانات در صنعت و زندگي | | |
25 | کنترل پایدارساز، کنترل بهینهساز، مدل اقتصادی | تفاوت کنترلهای پایدارساز و بهینهساز و بهکارگیری مدل اقتصادی | با ذکر مثال | | |
26 | کنترل بهینهساز | کنترل بهینهساز و عوامل موثر بر آن | | ||
27 | دیدگاه جدید در مدیریت، کنترل بهینهساز، کنترل پایدارساز | دیدگاه جدید در مدیریت کارخانههای فرآوری برای درآمدزایی و تفاوت کنترلهای بهینهساز و پایدارساز | مفهوم deposit to port و دید جزیرهای نداشتن در مدیریت صنعتی | | |
28 | کنترل سرپرستی | هدف کنترل سرپرستی | ارسال نقطه مطلوب به لایه پایینتر | | |
29 | کنترل سرپرستی | کنترل سرپرستی | با ذکر مثال پخت کیک | | |
30 | کنترل، طراحی آزمایشها | ارتباط طراحی آزمایشها با سیستم کنترل | کاربرد طراحی آزمایشها در اندازهگیری خصوصیات جریانهای ورودی به فرآیند | | |
31 | اصطلاحات در کنترل | نترسیدن از اصطلاحات در کنترل | پرهیز از خودکمبینی | | |
32 | اصطلاحات کنترل، HMI، RTU، MIS، DCS و PLC | آشنايي با اصطلاحات کنترلي شامل HMI، RTU، MIS، DCS و PLC | | ||
33 | HMI ،SCADA | ارتباط HMI با SCADA | | ||
34 | RTU ،PLC | تفاوت PLC و RTU | | ||
35 | DCS ،PLC | تفاوت PLC با DCS | | ||
36 | DCS ،SCADA | تفاوت SCADA با DCS | | ||
37 | RTU ،PLC | مفهوم RTU و تفاوت آن با PLC | | ||
38 | MIS | مفهوم MIS | نتیجه MIS تصمیم مدیریتی است. | | |
39 | زمان پایش در PLC، زمان عکسالعمل در PLC | زمان پایش و عکسالعمل در PLC | | ||
40 | Modbus و Profibus | مفاهیم Modbus و Profibus | | ||
41 | ظرفیت سیستم | مفهوم ظرفیت سیستم | با ذکر مثال (زندگی ورود نوسانهای مختلف است و افراد باظرفیت، برنده زندگی هستند.) | | |
42 | ظرفیت سیستم | ظرفیت سیستم و بررسی آن نسبت به متوسط آن | با ذکر مثال ظرفیت درونی افراد | | |
43 | نوسان گیری، ظرفیت سیستم | نوسان گیری ظرفیت بالای سیستم و نقش آن در استفاده یا عدم استفاده از سیستم کنترل | | ||
44 | زمان مرده، مفهوم | مفهوم زمان مرده | با ذکر مثال شلنگ آب | | |
45 | زمان مرده، نقش | نقش زمان مرده (فاصله بین قیف ریزش مواد تا باسکول اندازهگیری وزن) بر سختی کنترل | بیان نامناسب بودن زمان مرده زیاد با ذکر مثال (دلیل گناهکاری بشر: فاصله بین انجام گناه و دریافت عقوبت آن) | | |
46 | زمان مرده، عیب | عیب زیاد بودن زمان مرده | مشکل حاصل از زمان مرده زیاد سیستم با ذکر مثال | | |
47 | آینده سیستم کنترل | آینده سیستم کنترل در کارخانهها | | ||
48 | متخصص فرآیند، متخصص کنترل، مناطق دورافتاده | نیاز به افراد توانمند و متخصص فرآیند و کنترل در صنعت و مناطق دورافتاده | | ||
49 | تعمیر و نگهداری | توضیح اهمیت تعمیر و نگهداری | با ذکر مثال محبت در خانواده | | |
50 | توانکشی، آمپرکشی | مفهوم توانکشی یا آمپرکشی آسیا | با ذکر مثال جاروبرقی | | |
51 | توانکشی، پرشدگی، لنگر مثبت | کاهش توانکشی آسیا با افزایش پرشدگی به دلیل ایجاد لنگر مثبت | | ||
52 | توان کشی | نحوه تمایز بین توان کشیهای برابر در دو نقطه | با استفاده از شیب منحنی | |
- | ردیف | کلیدواژه(ها) | عنوان | توضیحات | دریافت پرونده صوتی |
---|---|---|---|---|---|
1 | متغیرهای ورودی، اخلاگر، خروجی، تحت کنترل، قابل دستکاری و عامل نهایی کنترل | تعیین پارامترهای کنترلی در مثالهای مختلف | | ||
2 | عملکرد کلی کنترل، نقطه مطلوب | نحوه عملکرد کلی کنترل و مفهوم نقطه مطلوب | با ذکر مثال شوفاژ (پکیج) | | |
3 | طراحی سیستم کنترل | عوامل موثر در طراحی سیستم کنترل | با ذکر مثال فرهنگ شهرها | | |
4 | کنترل حلقه باز، کنترل حلقه بسته، مثال | تفاوت کنترلهای حلقه باز و حلقه بسته | با ذکر مثال کاربردی در کارخانه | | |
5 | کنترل حلقه باز، مثال | کنترل حلقه باز | با ذکر مثالهاي پخت نان و ماشين لباسشويي | | |
6 | کنترل حلقه باز، زبان ترکی، مثال | مشکلات کنترل حلقه باز (دستي) | با ذکر مثال | | |
7 | کنترل دستی، کنترل خودکار | تفاوت کنترلهای دستی و خودکار | | ||
8 | کنترل دستی | کنترل دستی | با ذکر مثال | | |
9 | راهاندازي کنترل خودکار، کنترل دستی | مشکل پيش آمده در کارخانه بر اثر عدم استفاده از کنترل دستي هنگام راهاندازي کنترل خودکار | استفاده از کنترل دستی در راهاندازی کنترل خودکار و شروع تغییرات با پلههای کوچک | | |
10 | راهاندازی کنترل خودکار، کنترل دستی، آسیب به تجهیزات | لزوم استفاده از کنترل دستی در راهاندازی کنترل خودکار برای جلوگیری از آسیب به تجهیزات | | ||
11 | کنترل پیوسته | کنترل پیوسته | با ذکر مثال | | |
12 | کنترل ناپيوسته | کنترل ناپيوسته | با ذکر مثال چراغهاي روشنايي شهري | | |
13 | مسئله کنترل | مسئله کنترل | | ||
14 | استراتژی کنترل | مقدمه ای بر مفهوم استراتژی کنترل | | ||
15 | استراتژی کنترل | استراتژی کنترل 1 | با ذکر مثال روشهای مختلف کنترل یک کلاس درس | | |
16 | استراتژی کنترل | استراتژي کنترل 2 | | ||
17 | استراتژی کنترل، سختافزار | استراتژی کنترل و سختافزار کنترل | فضیلت جمله نمیدانم + اهمیت پرهیز از کلیگویی در کارهای مهندسی | | |
18 | کنترل پسخور | تشبيه سيستم کنترل پسخور به نگهبان | | ||
19 | کنترل پسخور، شوخی | کنترل پسخور 1 | با ذکر مثال کاشت انجير | | |
20 | کنترل پسخور | کنترل پسخور 2 | با ذکر مثال روش تدریس | | |
21 | کنترل پسخور، نوسان ذاتی | دلیل وجود نوسان ذاتی در کنترل پسخور | | ||
22 | کنترل پیشخور | مزیت کنترل پیشخور و دلایل دشواری بهکارگیری آن در صنعت | با ذکر مثال از آموزش عالی و دلایل دشواری بهکارگیری آن در صنعت و آموزش | | |
23 | کنترل پیشخور | کنترل پیشخور و دشوار بودن استفاده از آن به دلیل محدود بودن علم بشر | با ذکر مثال ضرورت وجود دین | | |
24 | کنترل پیشخور | دلایل دشواری به کارگیری کنترل پیشخور | تأکید بر پاسخهای متقاعدکننده توسط دانشجویان | | |
25 | کنترل پیشخور، نیاز به مدل، هزینهبر | نیاز کنترل پیشخور به مدل پیشبینیکننده و هزینهبر بودن دستیابی به مدل | با ذکر مثال آبگوشت و نوشابه | | |
26 | کنترل پیشخور | هزینهبر بودن کنترل پیشخور | با ذکر مثال در امر آموزش (نقص آموزش عالی ایران) | | |
27 | کنترل پيشخور، کنترل پسخور | تفاوت کنترلهای پيشخور و پسخور | با ذکر مثال پخت شيرينيهاي يزدي | | |
28 | کنترل پيشخور، کنترل پسخور | توضیح اهمیت ترکیب کنترلهای پیشخور و پسخور | با ذکر مثالی از نحوه آموزش در کلاس | | |
29 | کنترل باز-بسته | توضیح کنترل باز-بسته | با ذکر مثال چراغ روشنایی | | |
30 | کنترل باز-بسته | مزایا و معایب کنترل باز-بسته | | ||
31 | عمل کنترلی، نوع شير کنترلی، معمولاً باز، معمولاً بسته | اهميت توجه به نوع شير (معمولاً باز يا معمولاً بسته) بر اساس عمل کنترلی | | ||
32 | منحنی مشخصه فرآیند، زمان مرده، ظرفیت | منحنی مشخصه فرآیند | بیان مفاهیم زمان مرده و ظرفیت با ذکر مثال روابط بین افراد | | |
33 | ثابت زمانی | ثابت زمانی | | ||
34 | شاخص سختی کنترل | شاخص سختی کنترل و بيان محدوديتهاي به حداقل رساندن زمان مرده و افزايش ثابت زماني يا ظرفيت | با ايجاد بحث کلاسي + اهميت سحرخيزي در زندگي | | |
35 | شاخص سختی کنترل، منحنی مشخصه فرآیند | شاخص سختی کنترل بر اساس منحني مشخصه فرآيند | | ||
36 | مدلسازی اخلالهای کارخانه، اخلال پلهای | مدلسازی مشکلات کارخانهای (سنگشکنی و نوارنقاله) با اخلالهای معمول مانند اخلال پلهای | | ||
37 | خطای ماندگار، کنترلکننده تناسبی | مفهوم خطای ماندگار و عدم امکان حذف آن با کنترل تناسبی | با ذکر مثال شناور | | |
38 | خطای ماندگار، کنترلکننده تناسبی | چرایی صفر نشدن خطای ماندگار با استفاده از کنترلکننده تناسبی | اثبات ریاضی | | |
39 | پهنه تناسبی | پهنه تناسبی | با ذکر مثالهای عددی | | |
40 | پهنه تناسبی، ضریب تناسبی | پهنه تناسبی و ضریب تناسبی | با ذکر مثال از فرهنگ شهرها | | |
41 | تنظیم ضریب، کنترلکننده تناسبي، نرمافزار KMPC CS | تنظیم ضریب کنترلکننده تناسبی با استفاده از نرمافزار KMPC CS | | ||
42 | ثابت انتگرالی، سهم کنترلکننده انتگرالی | ثابت انتگرالی بینهایت | مفهوم صفر بودن سهم انتگرالي در ثابت انتگرالي بي نهايت + اهمیت درک فیزیکی مسائل | | |
43 | کنترلکننده مشتقی، سهم کنترلکننده مشتقی | بررسی تأثیر سهم کنترلکننده مشتقی | چگونه میتوان سهم کنترلکننده مشتقی را افزایش داد؟ | | |
44 | کنترلکننده مشتقی، نوسانهای سریع، مثال | نقش کنترلکننده مشتقی در کاهش نوسانهای سریع | بهای استفاده از کنترلکننده مشتقی (نوسان در شیر) + ذکر مثال زندگی خانوادگی (برخی از اعضای خانواده نوسانها را تحمل میکنند.) | | |
45 | کنترلکننده مشتقی، کنترلکننده انتگرالی، کنترلکننده تناسبی، خطا | تفاوت عملکرد کنترلکننده مشتقی با کنترلکنندههای انتگرالی و تناسبی در رابطه با خطا | | ||
46 | مقدار خطا، تداوم خطا، نرخ خطا، کنترل تناسبی، کنترل انتگرالی، کنترل مشتقی | مفاهیم مقدار خطا (کنترل تناسبی)، تداوم خطا (کنترل انتگرالی) و نرخ خطا (کنترل مشتقی) و نحوه مقابله با آنها | با ذکر مثال رد شدن از چراغ قرمز | | |
47 | کنترلکننده تناسبي، کنترلکننده انتگرالي ، کنترلکننده مشتقي، نرمافزار KMPC CS | آشنايي با مفاهيم کنترلکنندههاي تناسبي، انتگرالي و مشتقي با استفاده از نرمافزار KMPC CS | | ||
48 | نسبت میرایی | نسبت میرایی | | ||
49 | تحليل نمودارهای کنترل | تحليل انواع نمودارهاي کنترل | | ||
50 | تحلیل نمودارهای کنترل، زمان مرده | ویژگی زمان مرده و تأثیر ان در نمودارها | | ||
51 | تحلیل مودارهای کنترل، خطای سیستماتیک، بایاس | تعریف خطای سیستماتیک و بایاس | نامناسب بودن مشاهده روند در سیستم | | |
52 | تحلیل نمودارهای کنترل، انحراف معیار | واحد انحراف معیار | | ||
53 | تحلیل نمودارهای کنترل، توزیع نرمال | مفهوم توزیع نرمال | با ذکر مثال نمرات دانشجویان | | |
54 | تحلیل نمودارهای کنترل، رخداد نادر | رخداد نادر | با ذکر مثال نمرات دانشجویان | |
- | ردیف | کلیدواژه(ها) | عنوان | توضیحات | دریافت پرونده صوتی |
---|---|---|---|---|---|
1 | صحت، دقت | تفاوت صحت و دقت | | ||
2 | مقدار آستانه حسگر | مفهوم آستانه حسگر | با ذکر مثال صداهای قابل فهم برای انسان | | |
3 | مقدار آستانه حسگر | مقدار آستانه در حسگرها | استفاده از بحث کلاسی | | |
4 | پسماندی حسگر | مفهوم پسماندی در حسگرها | با ذکر مثال تغییر راکت تنیس آزاد به راکت پینگپنگ | | |
5 | حساسیت حسگر | مفهوم حساسیت حسگر و اهمیت توجه به آن هنگام خرید | با ذکر مثال انواع ترازوها | | |
6 | دبیسنج مغناطیسی | اساس کار دبیسنج مغناطیسی | با ذکر مثال ایجاد نویز در رادیوی ماشین عبوری از زیر دکل برق فشارقوی | | |
7 | رسوبگرفتگی شیر | تأثیر رسوبگرفتگی بر عملکرد شیر | | ||
8 | آمادهسازی سیگنال | روشهای آمادهسازی سیگنال | |
- | ردیف | کلیدواژه(ها) | عنوان | توضیحات | دریافت پرونده صوتی |
---|---|---|---|---|---|
1 | تنظیم حلقه کنترل، اطلاعات لازم | اطلاعات لازم برای تنظیم حلقه کنترلی | | ||
2 | تنظیم ضرایب کنترلی، روابط ریاضی | تنظیم ضرایب کنترلی برمبنای روابط ریاضی | | ||
3 | روشهای تنظیم حلقه کنترلی | دو روش تنظیم حلقه | | ||
4 | تنظیم حلقه کنترل، روش زیگلر و نیکولاس | مزیت و عیب تنظیم حلقه به روش زیگلر و نیکولاس | |
- | ردیف | کلیدواژه(ها) | عنوان | توضیحات | دریافت پرونده صوتی |
---|---|---|---|---|---|
1 | درس زندگی، علم، ارزشهای واقعی | درس زندگی: برتری یادگیری علم بر نمره و توجه به ارزشهای واقعی | علم نور است و عامل توسعه کشور | | |
2 | درس زندگی، پژوهش کاربردی | درس زندگی: لزوم انجام پژوهش کاربردی در آموزش عالی | | ||
3 | شوخی | شوخی 1 | اهمیت قائل شدن برای کلمات مورد استفاده توسط دانشجویان برای پاسخگویی | | |
4 | شوخی | شوخی 2 | ایجاد مشارکت دانشجویان | | |
5 | شوخی | شوخی 3 | پاسخگویی به سوالات دانشجویان | | |
6 | شوخی | شوخی 4 | تشویق دانشجویان به ذکر مثالهای کاربردی | | |
7 | شوخی | شوخی 5 | تلاش برای یادگیری دانشجویان با ذکر مثالهای شخصیسازیشده برای هر فرد | | |
8 | شوخی | شوخی 6 | تلاش و پیگیری استاد برای یادگیری دانشجویان + اساس تولید خروجیهای جریانی و ولتاژی در حسگرها | | |
9 | شوخی | شوخی 7 | توجه به پيشزمينه علمي دانشجويان | | |
10 | شوخی | شوخی 8 | اهمیت قائل شدن به سوالات دانشجويان | | |
11 | شوخی | شوخی 9 | اهمیت سحرخیزی و ورزش | | |
12 | شوخی | شوخی 10 | دعا به جاي استفاده از سيستم کنترل | | |
13 | شوخی | شوخی 11 | مهندسی صحبت کنید! | | |
14 | شوخی | شوخی 12 | هوشیارکردن دانشجویان با پرسش سوال | | |
15 | شوخی | شوخی 13 | فضیلت نمیدانم! | | |
16 | شوخی | شوخی 14 | | ||
17 | شوخی | شوخی 15 | | ||
18 | شوخی | شوخی 16 | | ||
19 | شوخی | شوخی 17 | | ||
20 | شوخی | شوخی 18 | | ||
21 | شوخی | شوخی 19 | | ||
22 | شوخی | شوخی 20 | | ||
23 | شوخی | شوخی 21 | | ||
24 | شوخی | شوخی 22 | | ||
25 | شوخی | شوخی 23 | | ||
26 | شوخی | شوخی 24 | | ||
27 | شوخی | شوخی 25 | | ||
28 | شوخی | شوخی 26 | | ||
29 | شوخی | شوخی 27 | | ||
30 | شوخی | شوخی 28 | | ||
31 | شوخی | شوخی 29 | | ||
32 | شوخی | شوخی 30 | | ||
33 | زبان ترکی | زبان ترکی 1 | استفاده از زبان ترکی برای ایجاد توجه بیشتر در دانشجویان | | |
34 | زبان ترکی | زبان ترکی 2 | | ||
35 | زبان ترکی | زبان ترکی 3 | | ||
36 | زبان ترکی | زبان ترکی 4 | | ||
37 | زبان ترکی | زبان ترکی 5 | نکته اخلاقی کمک کردن به خانمها در کارهای خانه | |